ولایت فقیه
روزنامه کیهان-محمدمهدی رشادتی
بخش عمده این نوشتار مربوط به نظریه انتصاب است. نظریه ای که امام خمینی(ره) در تبیین و تشریح آن بیش از همه کوشش داشته اند، محوررهای پایه ای حکومت ولایی شامل مفهوم ولایت، ویژگی های اساسی حکومت، نقش برجسته مجلس خبرگان رهبری، اهمیت رویکرد و حمایت مردم از نظام، و در نهایت بحث دامنه دار قلمرو اختیارات حاکم اسلامی است.
شیعیان همواره تلاش کرده اند تا نظام سیاسی -الهی و حکومت اسلامی در جامعه ایجاد شود. در کنار این تلاشها منتظر ظهور نظامی برتر و فراگیر در سطح جهان به رهبری امام زمان(عجلالله تعالی فرجهالشریف) هستند.!
یکی از موضوعاتی که تحلیل آن ضرورت دارد، پیامدهای پیوند دین و سیاست است که در ضمن آن، آثار جدایی دین و سیاست نیز روشن خواهد شد. امام خمینی(س) در این باره به دو پیام مهم اشاره فرموده است که در این بخش مورد بررسی قرار میگیرد.
نويسنده : بهرامسیری-بهرام
وقوع انقلاب اسلامی محصول تلاش رهبری دینی بود که توجه به امور سیاسی و سرنوشت مسلمانان و تلاش در جهت تأسیس جامعهای مطابق با ارزشهای دینی را جزء اصول و اعتقادات اصیل اسلام میدید.
نویسنده:عباس وریج كاظمی
منبع:فصلنامه حوزه و دانشگاه، شماره ۳۰
مرکز اسناد انقلاب اسلامی
منابع مقاله:مجله رواق انديشه، شماره 19. قاسمی-مجید
در اين نوشتار ابتدا مشروعيت ولى فقيه كه همان مشروعيتحكومت دينى محسوب مىشود، از ديدگاه حضرت امام رحمه الله مورد بحث قرار گرفته و سپس به مشروعيتيا مقبوليت دادن راى مردم در انديشه امام راحل پرداخته شده است
نويسنده:حجت الاسلام والمسلمین عمید زنجانی
موضوع بحث"مبانی مردم سالاری دینی در اندیشه امام خمینی" است .
در این زمینه نظریه های متفاوتی وجود دارد و من قبل از آن که مبانی نظری امام را بگویم به دو نظر اساسی در مسئله اشاره میکنیم
نويسنده: آيت الله جوادي آملي
منبع: با تلخيص از كتاب ولايت فقيه
فقه امامیه، از آن جهت كه داراى اجتهاد مستمر است و عقل، نقش سراج منیر دارد و در تشخیص صراط مستقیم الهى از سهم بسزایى برخوردار است و كتاب و سنت معصومین - علیهمالسلام- مخازن غنى و پایانناپذیر استنباط احكام و حكم مىباشند
نويسنده:آيت الله جوادي آملي
منبع:ولايت فقيه (ولايت فقاهت و عدالت)
سر اين كه امام راحل(قدس سره) اصرار داشتند براين كه فقه با روش(جواهر ) پويا شود1، آن است كه مرحوم صاحب جواهر(رضوان الله تعالي عليه) مي گويد: اگر كسي منكر ولايت فقيه باشد، گويا طعم فقه را نچشيده است
امام خمینى از ابتداى پیروزی انقلاب اسلامى در مواجهه با جریانهاى متفاوت سیاسى و فکرى ضمن شناخت دقیق آنها راه صحیح و روشن را در پیش پاى مردم گذاشته و حتى خطرات اینده را نیز گوشزد نمودهاند.
ساختار ذاتی دین اسلام با جمهوریت کاملا سازگاری دارد . ساختار ذاتی اسلام یک ساختار باز است . سیستم تفکر دینی اسلام از آغاز یک سیستم تفکر باز بود، نه یک سیستم تفکر بسته