آیت الله شیخ محمدتقی بهجت
فرق ما و عامه در اقرار و ادعا، جهل آنان ، و ادعاى علم از سوى ائمه ى ما ( عليهم السلام ) است . على( عليه السلام ) بعد از رحلت پيامبر ( صلى الله عليه و آله و سلم ) قرآن را جمع آورى كرد و آن را با تنزيل و تاويل به آنان عرضه كرد
عامه روايت مى كنند كه پيامبر اكرم( صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود:لا تسبوا اصحابى .
چه خوب است كه در هر شهرى ، هياتى ، اعانه ها و كمك هاى مردمى را جمع آورى كنند و شبانه به فقرا و محرومين شهر برسانند
آقايى در نجف مى گفت : اين آقايان مراجع كه به طلاب و مستحقين كمك مى كنند و پول ، شهريه ، يا نان مى دهند، به خاطر اين نيست كه سخاوت دارند
خداوند متعال مى فرمايد:
و لو ان قرانا سيرت به الجبال او قطعت به الارض او كلم به الموتى
و اگر قرآنى بود كه كوه ها با آن به گردش مى آمد، يا زمين پيموده مى شد (طی الارض )، يا مردگان به سخن مى آمد
منظور از اسما در آيه ى ( و علم ادم الاسماء كلها) ؛ (و تمامى اسما را به حضرت آدم - عليه السلام - آموخت .) علم به حقايق است كه موجب امتياز انسان از حيوانات بلكه فرشتگان مى گردد
در مجلسى كه ابوحنيفه نيز حضور داشت ، امام صادق - عليه السلام - فرمود: هدهد راهنماى لشكر سليمان - عليه السلام - بود، زيرا هدهد آب هاى زير زمين را مى بيند
نتيجه ى خلق و مخلوق در حديث قدسى خلقت الاشياء لاجلك ، و خلقتك لاجلى
عبادت و معرفت و (الا ليعبدون ) و الا ليعرفون متلازمين اند؛ لذا كسانى كه ديده ى شهودشان قوى است
تمام نقص بشر در اثر پيروى نفس و دورى از تعاليم و متابعت انبيا عليهم السلام - است
مگر همه سلمان يا ابوذر - رحمهماالله - مى شوند كه با تمام بلاها، صبر كردند و يا مثل عمار كه حتى حاضر به كشته شدن گرديد؟ در مقاماتى كه آنان بدان رسيدند بسته شده است . تمام دنيا و مافيها ارزش نماز يك شب سلمان - رحمه الله - را ندارد
فاطمه ى زهرا (عليها السلام )با همان وصيتى كه كرد شبانه دفن شود، پيروز شد و پيروز است
شخصى از اهل علم مى گفت : در كربلا يا نجف كه بوديم ، گاهى در مضيقه قرار مى گرفتيم به حدى كه آب و نان نداشتيم ، خانواده مى گفت : فلان آقا مرجع است ، برو از او بخواه
گويا بنا بر اين است كه در عمل ، خدا ناديده گرفته شود، با اين كه در روايت كافى دارد كه : در هر شهرى عمودى از نور است كه امام ( عليه السلام ) اعمال بندگان را در آن مى بيند، و يا ملكى براى او خبر مى آورد