درس هایی از ولاء
نماز پشت سر كسانى كه زيارت عاشورا را منكر مى شوند، جايز نيست
يك روز در شوراى استفتاء، بحث شد كه هر از چند گاه عدهاى متأسفانه بعضى معمم، شروع به سمپاشى در بين متديّنين مى كنند و مى گويند: فلان خبر ثابت نيست و درست بودن آن معلوم نمى باشد؛ از جمله عدهاى در خصوص زيارات و ادعيه مى گويند ما بر آن سند نيافتيم و زيارت عاشورا به شكل موجود در مفاتيح الجنان تحريف شده است. از مرحوم ميرزاقدس سره سؤال شد كه آيا مى شود پشت سر اينگونه اشخاص نماز خواند؟ اتفاقاً آن روز بحث در مورد كسى بود كه تشكيك در زيارت عاشورا كرده است.
فقيه مقدس، ميرزا جواد تبريزى قدس سره ابتدا فرمودند: «اينان مگر نمى دانند كه برخى از ادعيه و زيارات با چه زحمت و جهادى به ما رسيده است! ما هميشه در زمان تقيه زندگى كرده ايم و شيعيان در طول تاريخ در فشار بوده اند و ادعيه و زيارات سينه به سينه به ما نقل شده است و مضامين اكثر آنها در روايات موجود مى باشد. اگر به بعضى نسخ خطى مراجعه كنيد پى مى بريد كه آنها مجبور بودند بعضى از فقرات ادعيه را حذف يا محو كنند تا بتوانند به ديگران برسانند. زيارت عاشوراى مشهور، ثابت است و تزويرى در آن نيست و آنچه از نظر اختلاف بين نسخ وجود دارد، به آن تزوير گفته نمى شود. نسخهاى كه از نظر سند و متن ثابت است و زمان آن به شيخ طوسى قدس سره برمى گردد و شامل تمام فقرات زيارت مى باشد را مشاهده كردم و جاى شكى در آن نيست و همچنين عمل علماى بزرگ و مجرب بودن زيارت در اثبات آن كافى مى باشد، به تشكيكات افراد توجه نكنيد؛ زيرا منشأ آن، دورى آن سيه دلان از معنويت و لذت نبردن از عبادت است. زيارت عاشورا پلى است به سوى استجابت دعا و ارتباط معنوى با پروردگار متعال و برائت جستن از اعداء اهل بيت عليهم السلام، خداوند به همه توفيق دهد كه اين زيارت مبارك را قرائت نمايند و به واسطه توسل و خواندن اين زيارت، حاجت همه برآورده شده و گره كار آنان برطرف شود؛ إنْ شاءَ اللّهُ تَعالى.»