اعتکاف
توسل و شب زندهداری و اعتكاف، سكوى پرشى است به سوى معنويت، به سوى آيندة روشن وتقرب به خدا و اهل بيت: به خصوص اعتكاف، فرصتى است كه معلوم نيست حال و آينده براى هر كسى پيش آيد
توسل و شب زندهداری و اعتكاف، سكوى پرشى است به سوى معنويت، به سوى آيندة روشن وتقرب به خدا و اهل بيت: به خصوص اعتكاف، فرصتى است كه معلوم نيست حال و آينده براى هر كسى پيش آيد، كجايند آنان كه سالهاى قبل در جمع معتكفين بودند و امروز ديگر در ميان ما نيستند. مرحوم ميرزا مىفرمود: بعدها ما توفيق حضور در اعتكاف را نيافتيم و حسرت آن را مىخورديم، ولیكن زمانی قبل از رفتن به نجف، در قم ساكن بوديم، طلاب مقيد به شركت در اعتكاف بودند و بسیاری از موفقيتها ثمرة همان شب زنده دارى، توسل و دعا بود. در هر فرصتى كه جهت ارتباط معنوى با پروردگار ايجاد شود براى خود و ديگران دعا كنيد و از خداوند بخواهيد همواره شما را تحت عنايت خود و در ظل توجهات حضرت ولى عصر از هر مكروهى حفظ كند و به شما توفيق روز افزون عنايت نمايد.
مرحوم ميرزا مىفرمود: زمانى كه ما قم بوديم، ايام اعتكاف، طلاب و بعضى از مؤمنين با كمال خضوع و خشوع وارد مسجد مىشدند، و در گوشهاى از مسجد عباى خود را به سر میكشيدند. كتاب دعا را باز نموده و زمزمه مىكردند. هميشه در حال ذكر بودند، مانند كسى كه از همه چيز دنيا بريده است. فقط كمى استراحت مىكردند. واقعاً آمده بودند كه با خداى خود معامله كنند، كه كار براى خدا باشد و در مقابل، فقط طالب آن بودند كه خدا اين اعمال را قبول نمايد و آنان را تحت حمايت و توجه ولى عصر قرار دهد. مرحوم ميرزا: دائماً مىفرمودند: بايد طورى عمل كرد و به نحوى گام برداشت كه امام زمان از ما راضى باشد. انسان خود را محك بزند، آيا آن بزرگوار روحى له الفداء اگر حاضر بود، با اين حركات و سكناتى كه شخص دارد، از او راضى بود يا خير؟ خدا نكند انسان فراموش نمايد كه صاحب و ناظر دارد. ما بايد همواره امام زمان روحى له الفداء را ناظر بر اعمال خود بدانيم و تلاش كنيم كه توجهى به ما نمايند؛ زيرا دستگير واقعى ما اوست، او صاحب ماست و همة ما به عشق و علاقه و كسب رضايت او در حال تحصيل هستيم؛ زيرا رضاى آن بزرگوار، رضاى خداست، ما سعى مىكنيم آن باشيم كه او دوست دارد و اگر تقصيرى هم از ما سر بزند بر ما ببخشد كه غافليم. راهى كه بزرگان رفتند و نتيجه گرفتند، بايد براى ما طلاب و سايرين الگو باشد و ان شاء الله اين عرض ارادتها و توسلهایی كه در اعتكاف و غير آن، با خلوص نيت انجام مىگيرد در نامه اعمال ثبت شود و فريادرسى باشد براى روزى كه هيچ چيز جوابگو نخواهد بود مگر عمل صالح، و عمل صالح صادر نمىشود مگر آنكه انسان خود را ساخته باشد و با طى كردن درجات كمال در خود احساس وظيفه كند و آنگاه به دنبال كارى مىرود كه اجرى برايش داشته باشد. بازگشت همة امور به تهذيب نفس است و آن محقق نمىشود مگر با توسل و دعا.