آيت الله حق شناس
بناي پروردگار عزيز - جلوعز- بر آمرزش است. اين روايت را شايد بعضي از آقايان اهل علم بنا بر مصالحي كه در نظر دارند، نميخوانند.سؤال میشود: خوب باباجان! تو عالم بودي؟ جواب میدهد: نه!
بسم الله الرحمن الرحيم
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
ارزش علم
دركتاب غوالي اللئالي تاليف ابن ابي جمهور احسائي روايت شده است كه نبي اكرم(ص) ميفرمايد: «اغد عالماً او متعلماً اومستمعاً او محباً لهم ولاتكن الخامس فتهلك». يا بايد دانشمند باشي و راه را بداني، داداش جون! يا متعلم باشي مثل شماها، یا مستمع و شنوندهی علم،- البته در شما دو حيثيت جمع است، هم متعلمايد هم مستمع و شنونده- يا اينكه دوستدار اهل علم باشید و پنجمی نباشید که هلاک خواهید شد.
بناي پروردگار عزيز - جلوعز- بر آمرزش است. اين روايت را شايد بعضي از آقايان اهل علم بنا بر مصالحي كه در نظر دارند، نميخوانند.
سؤال میشود: خوب باباجان! تو عالم بودي؟ جواب میدهد: نه!
متعلم چطور؟ نه!
مستمع چطور؟ نه!
دوستدار اهل علم چطور؟ نه!
در يك سفرهاي با عالم همخوراك بودهاي؟ نه!
همهاش نه! منفي!
با عالمي همنام هستي؟ بله، اسمم مثلاً عبدالله، حسن، تقي است.
خطاب میشود: خيلي خوب ببريدش بهشت.
رحمت خدا تا اين حد است، آقاجان من!
بانوی مجتهده اصفهانی
خدا رحمت كند آن خانم اصفهاني را كه يك اجازهی اجتهاد از نجف گرفته بود، يكي هم از حضرت آيت الله آسيد علي نجف آبادي(ره).
آن خانم مجتهده بود؛ اما شماها هنوز اول راه هستید.
مجلس تمام گشت و به آخر رسيد عمر
ما همچنان در اول وصف تو ماندهايم
دلیل حقانیت اسلام
وقتی ایشان (آيت الله نجف آبادي) به قم تشریف آورده بودند، از ايشان پرسيدند: دليل حقانيت اسلام چيست؟ ايشان در جواب فرمودند: دليل بر حقانيت اسلام اين است كه همهی ما كلنگ به دست، اين بنا را ميكوبيم! ميزنيم براي خراب كردنش؛ نه آبادكردن! وليكن بناي اسلام، بر اساس حقانيت خودش سرپا مانده است.
برنامهی دشمنان برای نابودی اسلام
بناي اسلام، يعني همین بنايي كه اين آقايان اهل علم بايد آن را نگه بدارند. برای نگهداری این بنا از لندن كه نميآيند! آنها همين الساعه بر اساس همين سميناري كه گرفتهاند، براي نابودي اسلام برنامه دارند.
اعتراف دشمن به عظمت قیام امام خمینی(ره)
از يك انگليسيزبان مطلبي را نقل كردند كه من خيلي شادمان شدم. پروردگار، حق را بر زبان دشمنان دين القاء ميكند و حجت را بر آنها تمام ميكند. اگر يك نفر انگليسي چنين حرف حقي بزند؛ حجت بر خودش تمام است.
این شخص میگوید: با اينكه تمام جرايد دنيا بر عليه جمهوري اسلامي اقدام كردهاند؛ اما يك نفر -كه حضرت آيت الله العظمي خمينياست- در دنیا ثابت كرد كه اسلام زنده است. در مقابل همهی اين جرايد كه حقكشي ميكنند، يك نفر در دنيا ثابت كرد كه اسلام هنوز نمرده است و زنده است.
فضل، آن چيزي است كه دشمن شهادت بر آن بدهد، پس چرا انسان بيانصافي بكند؟!
بقای اسلام بر اساس حقانیت
پس بناءاً علي ذلك همهی ما كلنگداريم. اين مطلب را آسيد علي نجفآبادي(ره) گفت، همان كسي كه اجازهی اجتهاد به اين بانوي اصفهاني داده است. همه ما كلنگ داريم؛ وليكن بناي اسلام بر اساس حقانيت خودش سرپا مانده است. عجب جوابي ايشان داده است.
مثلاً حالا بنده اسلام را ياري ميكنم، داداش جون!؟ چه يارياي؟ هفتهاي دو شب كه بار را بار نميكند! حال شما تصور ميكنيد، همین که هفتهاي دو شب آمديد، بار از دوش شما رفت؟
نسبت عالم به غیر عالم، نسبت پیغمبر(ص) به امت
یا عالم باش، يا متعلم، يا مستمع، یا دوستدار اهل علم.
الحمد لله دو حيثيت در شما جمع است، هم متعلمايد هم مستمع. يعني هم گوش ميدهيد و هم ياد ميگيرید. اگر پنجمي باشي، هلاك خواهی شد.
شخصی عرض كرد: يا رسول الله! يك نفر بعد از آنکه نمازش را در مسجد میخواند، عبا را بر سرش کشیده و ميرود. يك نفر ديگر هم وقتي كه نمازش تمام شد، براي ما مسئلهی شرعي ميگويد و حديث ميخواند.
حضرت فرمود: نسبت دومي به اولي، مثل نسبت ما به شماست!
ببين داداش جون! تعلیم علم، شغل انبياست. شهيد(ره) در کتاب آدابُ المتعلمين ميفرمايد: آن عالم عاملي كه اسلام را در ميان مردم پياده ميكند، نسبت به مقام پيامبران يك درجه فاصله دارد. اينقدر درجهاش بالاست. بله، باباجان من! پس بنابراين، اول انبياء شفاعت ميكنند، بعد علماء، بعد شهداء. اين هم اشارهای بود به موقعيت شما.
چقدر ذوقیات فرق کرده است!
در زمانهاي سابق، مرحوم شيخ عيسي در مسجد آقاي مجتهديحفظهالله منبر ميرفتند. يك ساعت مسئله میگفتند، يك ساعت اخلاق، يك ساعت هم توحيد. ما به جاي هر يك ساعت، 7 الی 8 دقيقه از شما براي صحبت اجازه گرفتهايم! چقدر ذوقيات فرق كرده است!
به تأخیر انداختن نفرین تا ماه رجب
ماه رجب در پيش است.«الترجيب بمعني التعظيم». رجَّب يُرجِّب ترجيباً، عظَّم يعظِّم تعظيماً. ميفرمايد: در این ماه، دعا مستجاب است، خصوصاً بر عليه ظالمان. «و لهذا كان في الجاهلية اهل الجاهلية يؤخرون علي من ظلمهم فيدعون عليهم في رجب فلايرد». و برای همین در زمان جاهلیت، مردم نفرین بر علیه کسانی که به آنها ظلم کرده بودند را تا ماه رجب به تاخير ميانداختند، چون اعتقاد داشتند که دعای آنها از درگاه پروردگار رد نميشود.
اگر كسي به اهل جاهليت بدي ميكرد، ميگفتند: دعا كن ماه رجب نيايد! اگر ماه رجب بيايد، كلكت را ميكنیم! اينقدر به ماه رجب معتقد بودند! پس شما هم بايد خودتان را براي ماه رجب مهيا بكنيد.
تفسیر آیهی«اَقِم الصَّلوةَ اِنَّ الصَّلاةَ تَنهي...»
«اَقِم الصَّلوةَ اِنَّ الصَّلاةَ تَنهي عَن الفَحشاءِ وَالمنكَرِ وَ لَذِكرُ اللهِ اَكبَرُ».
اگر چه مفسرین برای اين آيه معانی بسیاری بیان كردهاند، اما نوعاً تفسيرشان رضايت بخش نيست.
برداشت غلط صوفیه از آیه
حضرات صوفيه - خذلهم الله- با برداشت غلط از این آیه ميگويند: ذكر، از نمازخواندن افضل و برتر است. اینکه ما بنشينيم دور هم و ياعلي ياعلي ياعلي بگوييم، اين از نماز افضل است! و استدلال هم میکنند که خود خدا فرموده است كه نماز نهي از فحشاء و منكر میکند؛ ولی ذکر خدا برتر است! «لَذِكرُ اللهِ اكبَر».
تفسیر صحیح آیه (رفع مانع و ایجاد مقتضی، دو اثر نماز خواندن)
اما تفسير حق اين است كه نماز دو اثر دارد. يكي از اثراتش اين است كه شما را از فحشاء و منكر باز ميدارد؛ اما اثر ديگر نماز كه بزرگتر از اثر اول است، این است كه شما را به ياد خدا مياندازد. براي اينكه همهی اذكار نماز شما را به ياد خدا مياندازد. حمد، سوره، ركوع، سجود، و...
يعني علاوه بر اينكه نماز جنبهی رفع مانع دارد، به نحو احسن هم ايجاد مقتضي ميكند.
به اين آيه توجه كنيد که میفرماید:
«يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذكُرُوا اللهَ ذِكراً كَثيراً».
نهی از فحشاء و منکر، نشانهی قبولی نماز
حضرت ميفرمايد: «من احب ان يعلم قبلت صلوته او لمتقبل فلينظر هل منعه صلاته عن الفحشاء والمنكر فبقدر ما منعته قبلت منه».
یعنی اگر کسی دوست دارد بداند که نمازش قبول شده است یا نه، باید ببيند چقدر نمازش در نهي از فحشاء و منكر تأثیر داشته است، به همان اندازه که اثر داشته، قبول شده است.
نماز، نشان دهندهی اندازی مراقبه
و اما حضرت دربارهی نماز کسانی که عارفانه وارد نماز ميشوند، میفرماید: «الصلاةُ ميزانٌ». یعنی نماز، نشاندهندهی زحمات شما در قبل از نماز است. يعني اندازی زحمات شما را نشان میدهد.
امام صادق(ع) ميفرمايد: كسي كه يك ركعت نماز را با حضور قلب ميخواند و در ركعت دوم ذهن و قلبش شلوغ ميشود، اين شخص به قدر يك ركعت زحمت كشيده است. يكي هم به اندازهی دو ركعت، يكي هم به اندازهی سه ركعت، يكي هم چهار ركعت و بعضيها هم هستندكه نمازشان هيچ توجهی به حضرت معبود ندارد و دربارهی آنها روايت شده است كه «يلف کما يلف الثوب الخلق». یعنی نمازشان مانندكهنه و خرقه درهم پيچيده ميشود و به روي صاحبش زده ميشود.
خدا نكند كه ما از اینگونه اشخاص باشيم؛ بلکه از كساني باشيم كه نمازشان لااقل يك ركعت با توجه است.
نماز، نجات بخش جوان گنهکار
به پيغمبر(ص) گفتند: جواني است از انصار(البته نبايد ما اين حديث را ملاك قرار بدهيم. قضايايي است كه نقل شده است و نبايد ما قياس بكنيم)گفتند: يا رسولالله! اين جوان همه فرقهاي ميزند و مرتکب هر خلافی میشود، ولی نمازش را هم قشنگ ميخواند. حضرت فرمود: «دعه ان صلوته تنهاه يوماً». یعنی با او کاری نداشته باشید، يك روز نمازش بالاخره غالب ميشود و او را از اين اعمال شنيع باز ميدارد.
در اندك زماني، گفتند که اين جوان از عُبّاد و زُهّاد شد. همين كسي كه دزدي ميكرد، همين كسي كه هر فرقهاي ميزد، همين كسي كه كمفروشي ميكرد، از عُبّاد و زُهّاد شد.
نماز، عمود خیمهی دین
حضرت ميفرمايد: «الله الله في الصلوة فانها عمود دينكم». اگر عمود خيمه بشكند، خيمه پايين ميآيد.
نماز، اولین عملی که بررسی میشود
نماز، « اول ما يحاسب به العبد» است. «فاذا قبلت قبل منه سائر عمله و اذا ردت عليه رد عليه سائر عمله». درون قبر، وقتی كه نكيرين بيايند، داداش جون! ملائكه ميآيند و اول ميگويند که بررسي كنيد، نمازش چگونه است.
نماز، بالاترین عمل بعد از "معرفة الله"
به همين جهت است كه امام صادق(ع) فرمودند: بعد از شناخت پروردگار عزيز- جلوعز- عملي بالاتر از نماز نميشناسم.
حالا هي نمازت را به آخر وقت بیانداز! وقتي هم كه ميآيي قرائتت را بخواني، بعد از چهل سال میخوانی: الحمد رلّه!!
همين نماز به دردت ميخورد. همين نماز دزد را نجات داد و از عُبّاد و زُهّاد كرد.
پس بنابراين، نماز اولین چیزی است که محاسبه میشود.
در آیهی نورانی ميفرمايد: «اقم الصلوة لذكري».
پس بنابراين فراموش نكنيد كه «ذكر الله علي كل حال».
معنای اطاعت نماز
در مجمع البيان از رسول الله(ص) روايت ميكند: «لاصلاةَ لمن لايطع الصلاة وَ طاعةُ الصلاة ..» . یعنی نماز کسی که اطاعت نماز را نکند، نماز نیست. و اطاعت نماز به این است که شما از فحشاء و منكر دور شوید.
اگر چنانچه شما غيبت بكنيد، عمل بد بكنيد، نظر به نامحرم بكنيد، از نماز اطاعت نكردهايد.
«لاصلوة» يعني نمازش، نماز نيست. اطاعت نماز آن است كه نهي آن را از فحشاء و منكر بكار ببندي.
پروردگار ميداندكه شما نماز و ذكر او را چگونه به جا ميآوريد. وانشاء الله همهی شما را بر وفق كردار و عملتان پاداش خواهد داد.
از خوردن پر ملال خیزد
صحبتِ ما تقريبا نيم ساعت شد و ديگر بس است.
«خير الكلام ما دلَّ و قلَّ».
آب ار چه همي زلال خيزد
از خوردن پر ملال خيزد
هر قدركه شما تشنه باشيد و صحبتهاي من هم گوارا؛ اما شما بايد به اندازه بخوريد.
مروری بر آنچه بیان شد
بايد خودمان را برای ماه رجب مهيا بكنيم. باید به موقعيت خودمان توجه کنیم كه بايد يا معلم باشيم، يا متعلم باشيم، يا مستمع باشيم، يا دوستدار اهل علم باشيم و پنجمي نباشيم كه در هلاكت واقع خواهیم شد. اين هم موقعيت خودمان. الحمدلله، نماز را هم فهميديم. به تفسیر آن آیهی نورانی هم توجه نمودیم.
صلواتي بفرستيد.