Menu

و اذا الموودة سئلت ، باى ذنب قتلت .
اين آيه در شان حسين بن على عليه السلام نازل شده .

ابى عبد الله عليه السلام ذيل آيه شريفه :
وقضينا الى بنى اسرائيل فى الكتاب لتفسدن فى الارض مرتين ، فرمودند:
مقصود از متين يكى قتل و شهيد نمودن اميرالمومنين عليه السلام بوده و ديگرى طعن و زخم زبان هايى بود كه به حسن بن على عليه السلام زده شد.
و مراد از (لتعلن علوا كبيرا) شهادت حسين بن على عليه السلام است .
و منظور از (فاذا جاء وعد اوليهما) اينست كه وقتى فرا رسيد زمان خون خواهى حضرت امام حسين عليه السلام و يارى كردن آن جناب .
و تفسير (بعثنا عليكم عبادا لنا اولى باس شديد فجاسوا خلال الديار) اينست كه :
خداوند متعال قبل از قيام قائم عليه السلام گروهى را بر انگيزد كه آنها احدى را بر آل محمد صلى الله عليه و آله وا نگذارند مگر آنكه او را آتش مى زنند و اين وعده خدا حتما بوقوع مى پيوندد.


حضرت ابى جعفر عليه السلام كه آيه :
(انا لننصر رسلنا و الذين آمنوا فى الحيوة الدنيا و يوم يقوم الاشهاد) را تلاوت نموده سپس فرمودند:
حضرت حسين بن على عليه السلام از جمله اين دسته بود و مورد كمك نصرت قرار نگرفت پس از آن فرمود:
به خدا سوگند كشندگان حسين بن على عليه السلام جملگى كشته شدند در حالى كه كسى خون آن حضرت را از ايشان طلب نكرد.


حضرت ابى عبد الله عليه السلام در ذيل فرموده خداوند عزوجل :
و اذا الموودة سئلت ، باى ذنب قتلت .
فرمودند:
اين آيه در شان حسين بن على عليه السلام نازل شده .


حضرت ابى جعفر عليه السلام در ذيل فرموده حق عزوجل :
اذن للذين يقاتلون بانهم ظلموا و ان الله على نصرهم لقدير.
فرمودند:
ايشان على و حسن و حسين عليه السلام مى باشند.


از حضرت ابى عبد الله عليه السلام از تفسير آيه شريفه :
و من قتل مظلوما فقد جعلنا لوليه سلطانا فلا يسرف فى القتل انه كان منصورا.
پرسيدم ، حضرت فرمودند:
مقصود از (ولى ) قائم آل محمد صلى الله عليه و آله بوده كه خروج نموده پس به خون خواهى حضرت سيد الشهداء عليه السلام شروع به كشتن مى نمايد بطورى كه اگر اهل زمين را بكشد اسراف نكرده است .
و در ذيل اين فقره از آيه (فلا يسرف فى القتل ) مى فرمايد:
حضرت قائم عليه السلام اقدام به چيزى كه اسراف محسوب شود نمى كنند.
سپس امام صادق عليه السلام فرمودند:
به خدا قسم حضرت قائم عليه السلام اعقاب كشندگان سيد الشهداء عليه السلام را بواسطه عمل آباء و اجدادشان را خواهد كشت .


حضرت ابى عبد الله عليه السلام در ذيل فرموده حق تبارك و تعالى : لا عدوان الا على الظالمين .
فرمودند:
مقصود از (ظالمين ) فرزندان كشندگان امام حسين عليه السلام مى باشد.

از حضرت ابى عبد الله عليه السلام در ذيل فرموده حق تبارك و تعالى : و قضينا الى بنى اسرائيل فى الكتاب لتفسدن فى الارض مرتين .
نقل نموده كه آن جناب فرمودند:
مقصود از (مرتين ) يكى كشتن حضرت على عليه السلام بوده و ديگرى زخم زبان زدن به امام حسن عليه السلام مى باشد.
و مراد از (و لتعلن علوا كبيرا) كشتن حضرت امام حسين عليه السلام مى باشد.

حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.

برو بالا