آیت الله شیخ محمدتقی بهجت
احكام كليه ى الهيه در مقام انشا و جعل در لوح محفوظ به نحو قضاياى حقيقيه و مقيد به تحقق موضوع خارجى است . و با تحقق موضوع در خارج ، به مقام فعليت مى رسد
احكام كليه ى الهيه در مقام انشا و جعل در لوح محفوظ به نحو قضاياى حقيقيه و مقيد به تحقق موضوع خارجى است . و با تحقق موضوع در خارج ، به مقام فعليت مى رسد، و به توسط ملك به پيغمبر - صلى الله عليه و آله و سلم - وحى ، و به واسطه ى ايشان به مردم ابلاغ مى شود. احكامى كه توسط حواريين حضرت عيسى - عليه السلام - و يا اوصياى پيغمبر - صلى الله عليه و آله و سلم - و يا راويان نقل مى شود، همگى از لوح محفوظ حكايت مى كنند و همه ى اين ها راوى احكام انشائيه هستند. و تبعيت از پيغمبر سابق ، به معناى تبعيت از خدا و احكام كليه ى ثابته ى او است ، نه پيروى از پيغمبر مفضول . از اين رو، حضرت ابراهيم - عليه السلام - با اين كه از لحاظ زمانى بر حضرت موسى و عيسى عليهما السلام - متقدم بود،
از آن دو افضل بود، و پيغمبر اكرم - صلى الله عليه و آله و سلم - كه لاحق بر همه و از همه افضل است ، به اتفاق و اجماع ، تابع شريعت خويش بوده است . البته در افضليت شريعت لاحق بر سابق ، افضليت در تمام جزئيات احكام شرط نيست بلكه مجموع من حيث المجموع لازم است . احكام الهيه مقيد به زمان يا مكان يا قوم و طايفه خاصى نيستند، بلكه تابع موضوع است و براى زنجى و رومى ، سياه و سفيد، و در هر عصر و زمان و هر مصر و مكان ثابت است .