Menu

نبي اکرم(ص) در حديث مفصلی بیان می‌کنند که برای دینت مال و جانت را بذل کن، چون دین ثقل اکبر است.

بسم الله الرحمن الرحيم
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
برای دینت، مال و جانت را بذل کن
نبي اکرم(ص) در حديث مفصلی بیان می‌کنند که برای دینت مال و جانت را بذل کن، چون دین ثقل اکبر است.
این شکاف فقط به خون تو ترمیم می‌شود
به اباعبدالله(ع) فرمود: بايد بروي! زیرا يزيد خلیفه مسلمین شده و صراحتاً به مخالفت با دین پرداخته و سخنش این است که «لاخبر جاء و لا وحي نزل».  حسین جان! شكافي كه در دین افتاده است، فقط به ريختن خون تو ترمیم می‌شود.  ثقل اصغر باید فداي ثقل اكبر شود.
ملاصدرا(ره): علم صحیح آن است که قلب را روشن کند
دائماً مي‌فرمودند كه ميزان در علم آن است كه «آية محكمة»  بشود. علم صحيح آن است كه قلب را روشن کند. البته بنده نمی‌توانم همه‌ی فرمايشات ايشان را نقل بكنم، ایشان صدرالمتألهين است.
اگر كسي بخواهد فلسفه بخواند، باید کتاب ایشان را -که اسفار است- بخواند. منظومه هم خلاصه‌ی اسفار است. بعضی‌ها، اول اسفار می‌خوانند، بعد منظومه، بعضی‌ها هم بالعکس، نظرها متفاوت است.
اینها تالی تلو معصوم‌اند
خدا رحمت كند آقاي حجت را(ره) که مي‌گفت: من مانده‌ام بين اینکه آیا شهيد اول بالاتر بوده است یا محقق اول. اينها تالي تلو معصوم بودند. اينها كساني بودند كه آنچه را که ما مي‌خوانيم، آثارش را در عمل اينها مي‌بينيم.
علوم رسمی طریقیت دارند
این بزرگواران مي‌فرمايند که اين علوم رسمي - که سربسر قیل است و قال- طريقيت دارد، يعني مثل نردباني است كه شما را به مقصد که پشت‌بام است می‌رساند.
نشانه‌های علمی که «آيةٌ محکمةٌ» است
اگر همراه با تحصیل‌علم، تواضع آمد، حسن نيت آمد، ملایمت زبان آمد و با اجتماع به نحو صحیح برخورد کردید، همنشینی با خوبان آمد، ادب و حکمت آمد؛ معلوم می‌شود که علم تو «آية محکمة» است و اگر این صفات همراه با علم پیدا نشد؛ معلوم می‌شود که «آية محکمة» نیست.
يك صلوات بفرستيد.
بعد از این‌همه تحصیل علم، هنوز قلب رنگ خدایی نگرفته!
«من اخلص لله اربعين صباحا جرت ينابيع الحكمة من قلبه علي لسانه».  اگر حسن‌نيت داشتي، پس چرا بعد از 40 سال تحصيل، هنوز آگاهي‌دل پيدا نشده است؟ 40 سال است که این اصطلاحات را می‌خوانی؛ اما «آية محکمة» نشده است. ﴿آية لاولی النهی﴾  نشده است. چرا این علوم در قلب تثبیت نشده است؟ چرا این قلب رنگ خدایی نگرفته است؟!
جواب این سؤالات این است که چون اخلاص در عمل نبوده است.
تحصیل علم برای خدمت، نه رسیدن به مقامات دنیوی
انسان اگر بخواهد علم‌اش الهي بشود؛ باید در تحصیل‌علم، نیت و قصدش خدایی باشد. باید بگوید: پروردگارا! من تحصيل علم مي‌كنم، براي اينكه به افراد جامعه خدمت بكنم؛ نه اينكه مدرك بگيرم و به فلان مقام برسم. این مقامات باد هواست!
با اهداف مادی، علم را حقیر نکنید
غایت علم روشنایی است. «العلم نورٌ».   اگر برای علم غایت و هدف مادی معین کنید؛ علم را حقیر کرده‌اید.
آنقدر شب‌ها بی‌خوابی می‌کشد، تا نوری در قلبش پیدا شود
اگر در راه خدا استقامت کنید؛ ایمان اشرابی نصیب قلب شما خواهد شد. «لاشربنا قلوبهم الايمان».  اميرمؤمنان(ع)مي‌فرمايد: مؤمن راهی را كه هدف انبياست، مي‌بيند، آقاجان! «قد احيی عقله و امات نفسه حتی دق جليله و لطف غليظه و برق له لامع کثير البرق فابان له الطريق و سلک به السبيل و تدافعته الابواب الی باب السلامة و دارالاقامة».  آن‌قدر شب‌ها بی‌خوابی می‌کشد، تا اینکه نوری در قلب او برق می‌زند.
با خشنودی پروردگار، به این مقام رسیده است
«و ذلک بما استعمل قلبه و ارضی ربه».  اگر به این مقام رسید، برای این بود که همیشه در صدد این بود که پرده‌ها و حجاب‌ها را از روی قلب خود بردارد و رضایت و خشنودی پروردگار را فراهم نماید.
توجه از مقام کثرت به مقام وحدت
خدا رحمت‌کند مرحوم آقا شيخ محمد حسين(ره)   را که در اواخر عمر در خانه را بست و يك‌مرتبه از مقام کثرت‌ متوجه مقام وحدت شد. یک صلوات بفرستید باباجان!
درس چنین استادی، ظلمت و تاریکی است!
دومین قسمت روایت، «فريضة عادلة»  است، یعنی علم اخلاق.
یک کسی که در مدرسه‌ی فیضیه کتاب قوانين  درس مي‌داد، وقتی کتاب «اسرار الصلاة» مرحوم حاج ميرزا جواد آقا (ره) -كه كلام‌اش نور بود، زندگي‌اش نور بود – را در دست من دید؛ با اعتراض گفت: این چه کتابی است که در دست توست؟! اگر اینگونه کتابها را بخوانی؛ دیگر در درس من شرکت نکن!! این چنین استادی همه اصطلاحات را یاد گرفته؛ اما نتیجه‌اش فقط ظلمت و تاریکی شده است!
مطلبی از ابن عربی درباره‌ی امیرمؤمنان(ع)
از محيي‌الدين‌عربي نقل شده است‌: پيغمبر(ص) را دیدم که اولي و دومي سمت راست و چپ‌ ایشان ایستاده‌اند و اميرالمؤمنين(ع) در پشت سر پيغمبر قرار دارد. «اليمين و اليسار مضلة».  راست و چپ ضلالت و گمراهی است، بايد قدم جاي قدم پيغمبر(ص) گذاشت.
رعایت حد وسط
بعضی اشخاص ترسو هستند، داداش‌جان! بعضی هم گستاخ. حد وسط شجاعت است،آقاجان! بعضی اشخاص بخيل‌اند، بعضی هم مُبذِّر. حد وسط این است که حقوق واجب را باید به اهلش رساند، ان‌شاء‌الله.
این دعا را بعد از نماز صبح بخوانید
حضرت می‌فرماید: «اعوذ بك من البؤس و الفقر و من غلبة الدين و السقم و اسئلك أن تعينني علي اداء حقك اليك و اداء حق الناس الي الناس».
اين دعا را صبح‌ها بعد از نماز بخوانید.
کسب فضائل و دوری از رذائل از اهم واجبات
فضائل اخلاق ما را به سعادت ابدي می‌رساند و رذائل اخلاقی از مهلكاتي است كه ما را به شقاوت سرمديه مي‌رساند. جدا شدن از رذائل و آراسته شدن به فضائل اخلاقی از اهم واجبات است.
اگر مجاهده نکنی؛ گرفتار هلاکت ابدی خواهی شد
«والوصول الي الحياة الحقيقية بدونهما...».  تا مجاهده نکنی و صفات رذیله را از خود دور نسازی؛ رسیدن به زندگی و حیات از محالات است.
«ولو قصر ادركته الهلاكة الابدية».  و اگر کوتاهی کنی؛ گرفتار هلاكت ابدي خواهی شد.

 

حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.

برو بالا