آيت الله حق شناس
ديدم که انسان اگر بخواهد يك آخرت نورانی و يك دنياي نورانی داشته باشد، بايد در پيشگاه فرامين اسلام كرنش بكند.
بسم الله الرحمن الرحيم
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
دنیا و آخرت نورانی (آثار کرنش در برابر دستورات الهی)
وقتي بنده آيهي ﴿بلي من كسب سيئة واحاطت به خطيئته فاولئك اصحاب النار﴾ را در سورهي بقره مطالعه ميكردم، ديدم که انسان اگر بخواهد يك آخرت نورانی و يك دنياي نورانی داشته باشد، بايد در پيشگاه فرامين اسلام كرنش بكند.
رفیق راه سلوک (آثار کرنش در برابر دستورات الهی)
براي پیمودن راه، يك رفيق لازم است و يك استاد. «الرفيق ثم الطريق». حضرت فرمود: وقتي انسان اوامر و نواهي الهي را امتثال کند، پروردگار آن رفيقي كه بايد به مصاحبت و مرافقت با او طيِّ طريق كند، به او ميشناساند.
کراهت از همنیشنی با بدان (آثار کرنش در برابر دستورات الهی)
حضرت فرمود: كسي كه اوامر و نواهي ما را امتثال کند، پروردگار نسبت به اشخاص بد در قلب او ایجاد نفرت میکند. به او میشناساند که این شخصی که با او مصاحبت کردی، منحرف است. «کرَّهه مجالسة المعرضين عن ذکر الله عزوجل».
آیا ارزش ندارد که انسان در مقابل این شرع کرنش کند؟!
کز حق ببریدند و به باطل گرویدند
خدا شاهد است من از وقتی این خبر را شنیدهام، دیگر ذهنم کار نمیکند. يكي از رفقا گفت: من در نماز جمعه شرکت کرده بودم که یکدفعه وقتی بمب منفجر شد یک تکه جگر بر روی من افتاد! ﴿من يقتل مؤمناً متعمداً فجزاؤه جهنم خالداً فيها﴾.
این اشخاصی که این کارها را میکنند، اگر یک هزارم احتمال میدادند که در پس این پرده، پردهی دیگری هست؛ آیا این کارها را میکردند؟
زنهار مزن دست به دامان گروهي
كز حق ببريدند و به باطل گرويدند
پناه ميبریم به خدا.
اگر آخرتی هم نباشد؛ ما ضرر نکردهایم
امام صادق(ع) به کسی که منکر آخرت بود، فرمودند: اي برادر عرب من! اگر پس اين پرده چيزي نباشد؛ باز هم ما زیان نکردهايم.«الواجبات الشرعية الطاف في الواجبات العقلية».
شرع به کمک عقل آمده است
یک مفسری هم در تفسیر آیهی ﴿انهم کانوا قبل ذلک محسنين﴾ نوشته است که آنها کسانی بودند که قبل از اینکه فرمان شرع به گوش آنها بخورد، خودشان ازآن چیزهاییکه قبح عقلائی داشت، اجتناب میکردند.
«الواجبات الشرعية الطاف في الواجبات العقلية» یعنی شرع برای کمک به عقل و راهنمایی آن آمده است.
عقل رحمانی
وقتی که شرع با عقل همراه شد؛ عقل رحمانی میشود و درست فکر میکند و- به فرمودهی حضرت- معلمش را تشخيص ميدهد، ناصح را از غير ناصح تشخيص ميدهد، راه كج را از راه مستقيم تشخيص ميدهد.
آيا در برابر چنين شرعي نبايد كرنش كرد؟!
کشف اسرار کائنات با امتثال فرامین الهی
در نهج البلاغهی عبده - با اينكه ايشان از اهل سنت است ولیکن مقام علمی هر کسی محفوظ است. انسان باید قانون ادب را نسبت به اهلعلم مراعات کند- در عبارت «يثيروا لهم دفائن االعقول» ميفرمايد که به واسطهی آمدن انبياء و امتثال فرامين آنها، براي انسان اسرار كائنات کشف شده و يقين به حضرت صانع حاصل میشود. آنوقت ايشان در زير اين عبارت مينويسد: «وقد تحتجب هذه الانوار». یعنی اين انوار به واسطهی برخوردها و اعمال کثیف در پس پردهي اوهام و خیالات و حجابها مستور شده است و اين پردهها به واسطهي فرمانبرداري از انبياء، برداشته ميشود و دفينههايي كه پروردگار در باطن شما به وديعه گذاشته است، ظاهر ميشود. يك صلوات بفرستيد
بینا شدن چشم بصیرت در اثر پیوند عقل و شرع
طي اين مرحله بي همرهی خضر مکن
ظلمات است بترس از خطر گمراهی
انسان يك رفيق ميخواهد و يك استاد. وقتي که عقل با فرامین شرع پيوند خورد؛ آنوقت به انسان آگاهي ميدهند كه چه كسي عوضي است و چه كسي عوضي نيست و نسبت به مصاحبت با کسی که عوضی است در قلب او نفرت ایجاد میکنند. البته زبانش را هم ميبندند. انسان نبايد باطن اشخاص را ظاهر بكند.
پیامبران، طبیبان نفوس
نبياكرم(ص) فرمود: من طبيب دوار هستم، يعني ما سلسلهي انبياء طبیبان نفوس هستيم، آنجا كه بايد مرهم بگذاريم، مرهم ميگذاريم، آنجا كه بايد نيشتر بزنيم، نيشتر ميزنيم،آقاجان!
عید آن روزی است که رفیق بیداری نصیبت شود
اين قضايا بیدارکننده است. بيدار شويد! يك قدري به خودتان توجه كنيد! همين عصر يك كسي در وضوخانه صحبت از عید و این حرفها میکرد، گفتم اسمش را هم نياور! «فليس ذلک اليوم بعيد من لبس الجديد و انما هو عيد من امن من الوعيد». آن روزي كه يك استادي براي خودت اختيار كردي، يك رفيقي پروردگار به تو عنايت كرد، همان روز برای تو عيد است، داداشجونم!
از كجا ميداني كه فردا زندهای كه از امروز فكر شب عيد هستي؟!
تفسیر سیئهی محیطه (گناه احاطه کننده)
در تفسير امام در ذیل آیهی ﴿بلی من کسب سيئة و احاطت به خطيئته﴾ ميفرمايدكه «سيئهي محيطة» آن گناهی است که كافي است تا تو را از دين پروردگار خارج بكند.
ارتباط گناه با حجاب قلب
« ان من اذنب ذنبا». وقتی انسان گناهی مرتکب شد؛ حجابی روی قلب او ميآيد. باید فوراً اين حجاب را قلع كند. بايد ريشهاش را دربياورد.
دعا برای آگاهی از موانع حضور قلب در نماز
فيض(ره) در کتاب حقايق ميگويد: اگر در نماز حضور قلب نداري؛ از پروردگار بخواه كه تو را نسبت به موانع حضور قلب آگاهي بدهد.
« اذا اراد الله بعبد خيرا الهمه رشده». « اذا اراد الله بعبد خيراً الهمه اليقين».
اگر پروردگار به شما عنایت کند؛ به شما الهام خواهد کرد و موانع را به شما نشان خواهد داد.
هنوز حجابها مرتفع نشده است
شخصی به بنده گفت: آقا! من هر چه ميخواهم كه فلان كار را نكنم يا آدم خوبي باشم، نميتوانم! بنده در جوابگفتم: آن حجابهاي قبلي هنوز مرتفع نشده است. فيض(ره) ميگويدکه بايد ریشه درخت گناه را قطع كني.
باید ریشهی گناه را بکنی!
حضرت فرمود: اگر گناهی كردي و ريشهاش را درنياوردي؛ آن گناه به تو جرأت ميدهد كه به گناه کردن ادامه دهي. اگرغيبتكردي؛ دزدي هم در ادامهی آن میآید. «فيصير بطبعه مايلاً الي المعاصي». ميل به معصيت پيدا ميكند، طبيعت ثانوي براي او درست ميشود.«مستحسنا اياها». اصلا غيرتش تغییر میکند، آقاجان!
مخالف دین را پیش من بیاورید!
اين اشخاصی را كه منحرف شدهاند را ببینید! يك آقاي كشفي بود - خدا رحمتش بكند- یک روز در مسجد گفت: ایمومنين از مسجد بيرون برويد! هر چه بيعقيده و كمونيست و مخالف دین است را بياوريد پيش من!
چرا باید برخی اشخاص بمبگذاری کنند؟!
چرا بايد این اشخاص بمبگذاری کنند؟! چرا نبايد اينها احتمال بدهند كه در پس پرده خبری هست؟! اين بمبي كه گذاشتند و هفتاد و دو نفر را كشتند، چه اشخاص نماز شب خواني بين اينها بودند.
دعوت به حق با استدلال
آي رفقاي عزيز! آي دانشگاهيها! من با استدلال و با مدارك قوي شما را دعوت ميكنم.
همنشینی با بدان، سوء ظن به خوبان
حضرت فرمود: «مجالسة الاشرار توجب سوء الظن بالاخيار». یعنی همنشینی با اشرار، باعث سوء ظن به نیکان میشود.
علم اخلاق، علم دیگری است
آيرفقايعزيز! اين مطالب، علم ديگري است. اگر طبيب هستي؛ باش. مهندسي، فيزيكداني، شيميداني، هر چه هستي؛ باش ولیکن اين علم، علم دیگری است. این علم، همان علمی است که حضرت فرمود: «طلب العلم فريضة». این علم، همان علمی است که امیرالمومنین(ع) به شما میفرماید: دنیا محل تجارت اولیاء خداست.