Menu

منبع : پایگاه اطلاع رسانی بصیرت آیت الله حاج سید حسن طباطبايي قمي از علمای حوزه علميه مشهد كه سالها در جهت شكوفايي احكام نوراني اسلام و ترويج معارف حقه اهل بيت عصمت و طهارت(ع) مشغول تدريس بود روز سوم صفر ‪ ۱۳۲۹‬قمري در شهر مقدس مشهد ديده به جهان گشود .
اين روحاني پس از تحصيلات مقدماتي در محضر مدرسين مشهد از جمله پدر بزرگوارش "آيت‌الله حاج سيدحسين قمي" كه از مبارزان با رژيم ستمشاهي در دوران كشف حجاب بود، در زمان حكومت ظالمانه رضاخاني همراه پدرش به عراق هجرت كرد .
وي ساليان دراز در حوزه علميه كربلا و نجف نزد اساتيد و مراجعي همچون آيت‌الله نائيني و مرحوم آيت‌الله ضياء‌الدين عراقي و ساير مدرسين تلمذ نمود و به مقام اجتهاد و مرجعيت نايل گرديد .
آن مرحوم پس از رحلت پدر، جهت اداره حوزه علميه مشهد و تربيت فضلاي ديني به زادگاه خويش بازگشت و به تدريس و تربيت طلاب علوم حوزوي مشهد مشغول شد.
مرحوم آيت‌الله سيدحسن طباطبايي قمي آثار علمي متعددي از خود باقي گذاشته كه از جمله آنها كتاب "الحج و حاشيه بر عروه‌الوثقي" به انضمام رساله‌هاي علميه و مناسك حج مي‌باشد.
آيت‌الله قمي در سال ‪ ۱۳۴۲‬هجري شمسي همگام و همدوش با ساير مراجع عاليقدر اسلام قيام كرد تا آنجا كه از سوي رژيم دژخيم شاه به نقاط بدآب و هوا تبعيد شد.
مرحوم آيت‌الله قمي هر شب مجلس نشر احكام و معارف ديني برگزار كرد و سرانجام با سپري كردن يك قرن عمر و تلاش براي حفظ حريم تشيع علوي در خرداد ماه سال 1386 داعي حق را لبيك گفت و به رحمت ايزدي پيوست.

حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.

برو بالا