Menu

معظم له در ابتدای بیاناتشان به گوشه هایی از مقام سیدالشهدا علیه السلام اشاره کردند و در ادامه تاکید فرمودند که مجالس را به احیای امر اهل بیت علیهم السلام و ذکر کلمات آن بزرگواران اختصاص دهید تا مشمول دعای حضرت امام صادق علیه السلام شوید. سپس فضایل زیارت آن امام همام و عظمت روز عاشورا را بیان کردند و توصیه نمودند که از روز عاشورا تا اربعین برای تعجیل امر فرج امام زمان علیه السلام  دعای فرج قرائت شود.

ادامه مطلب...

قيامت در قرآن 28 اسم دارد، يکی از اين اسماء، يوم الحسرة است. آيه کريمه اين است: وَأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ. به نظر ما خود اين آيه بس است. کسی اگر بفهمد خطاب به کيست: [به] شخص خاتم، آن هم[به] عنوان انذار. بعد متعلق انذار، اسمش يوم الحسرة است. بعد هم خدا می فرمايد: ديگر کار، گذشته[است]. ما غافل بوديم و کوتاهی هايی کرديم که اگر خدا توفيق بدهد شايد جبرانی بشود.

ادامه مطلب...

هر کسی کاری که مشغول است باید آن کار را بشناسد. معرفت و درایت فوق العاده مهم است. [آن]آقا فرمودند آقایون[حاضرین در مجلس] خدام اعتکاف اند. اولا اعتکاف چیست. فهم این حقیقت بسیار دشوار است. یک کتاب در فقه از کتب فقهیه کتاب اعتکاف است. هم در متون روائی و هم در کتب فقهای عظام، بعد از بحث صوم، بحث اعتکاف است. رابطه صوم با اعتکاف،[و] خود حقیقت اعتکاف و مهم این است که معتکف چه کار باید بکند ،[صحبت کردن در] این مباحث در ظرف این چند دقیقه میسر نیست.

ادامه مطلب...

در اين تعطيل[تابستانی]، بهترين كار شخصي كه بايد همه مشغول بشويد و هر كسي را هم به آن دعوت كنيد، آن بهترين كار كه عصاره‌ي همه‌ي اخبار و روايات است، صرف وقت است در قرائت قرآن. اين آن امر شخصي. دليلش چيست؟

ادامه مطلب...

قال الله تعالی: “وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ”. این متن قرآن است، البته درکش و فهمش مخصوص است برای اعاظم دین. وقتی خدا بفرماید: “وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا”... خلاصه در تمام منطقه وجود، بالاتر از این دیگر امری نیست. این کار شماست، منتها به شرط این که قدر نعمت را بدانید.

ادامه مطلب...

شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن، هدي للناس وبينات من الهدي و الفرقان
خود اين آيه كفايت مي كند براي كسي كه بفهمد چه ماهي در پيش است. در يك آيه خدا عظمت اين ماه را بيان كرده. به اين جهت، اين ماهي است كه در اين ماه قرآن نازل شده. آن هم چه قرآني؟ بيّنات من الهدي و الفرقان. در يك آيه دو عنوان است: هم قرآن، هم فرقان. كلمه فرقان شرح مفصلي دارد، كلمه قرآن هم شرح مبسوطي. قرآن چيست؟ فرقان چيست؟ عمر گذشت و ما به حقائق اين دين نرسيديم.

ادامه مطلب...

آنچه مهم است در این زمان حفظ ایتام آل عصمت است، مردمی منقطع از امام زمانشان، با این ابتلائات زندگی ، با حرمان از مبانی مذهب و دین ، به قدری این کار ارزش دارد[که] اگر در این سفر بتوانید یک بیگانه از امام زمان را با ولی عصر آشنا کنید یک تارک الصلاة را به نماز بیاورید، اجرتان به اندازه ای است که قابل وصف نیست ، چون رسول خدا به شخص امیرالمؤمنین فرمود: اگر کسی به وسیله تو یکنفر را هدایت کند

ادامه مطلب...

بحث در حكمت قرآن بود ولي چون هفته‌ي آينده شهادت اعظم المبينينِ قرآن است و سيد المفسرينِ اين كتاب؛ كسي كه اگر او نبود حقائق و معارف و اسرار شريعت غرائي كه عصاره‌ي بعثت تمام انبياء است، به اوهام و به اقيسه‌ي ظنيه محو و باطل مي‌شد؛ كسي كه مذهب بشريت را كه در آن مذهب برود تا به خدا برسد، ترسيم كرد و شد رأس مذهب جعفري.

ادامه مطلب...

بحث در تتمه مستفاد از آیه[تطهیر] در جلسه بعد. نتیجه مباحث گذشته در این جمله خلاصه می شود که بر طبق سنت مسلمة الصدور از شخص خاتم انبیا: انقباض فاطمه زهرا انقباض اوست و انبساط فاطمه زهرا انبساط اوست و به مقتضای نصّ کتاب " وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ " ، تمام فِرَق اسلامی با قطع نظر از مذهبی دون مذهبی باید عزای فاطمه زهرا را مناسب با عظمت این مصیبت اقامه کنند ، و این قضیه تعبدی نیست.

ادامه مطلب...

آنچه گفته شد: [که شما خدام حضرت زهرا سلام الله علیها هستید... ]، اما از من غیر از قصور و تقصیر هیچ نیست. ما کاری نکردیم، اما شما یا باید از پدرتان تشکر کنید، یا از مادرتان، یا یک سابقه حُسنائی و عمل صالحی داشتید که به این توفیق رسیدید. در بین این کلمات گفتند: اینها خدّام و نوکران حضرت زهرا هستند، این کلمه کلمه ای است بهت انگیز.

ادامه مطلب...

در این ایام ما سه مهم داریم: یکی نسبت به خودمان، یکی نسبت به مردم، یکی نسبت به صاحب این ایام. و هر سه بحثش مفصّل است. اجمال مطلب این است: فرصتی برای شما پیش آمده که این فرصت برق آسا می گذرد و حسرت کبرایش برای فرد فرد ما می ماند، و آن این است که هر یک از شما می توانید متصدی بشوید امر هدایت نفوس را، و این کلمه گفتنش سهل است،

ادامه مطلب...

امر امامت ، عظمتش ، فوق تصور و ادراک ماست. غرض از خلقت... . وقتی گفته می شود غرض از خلقت ، تمام این منظومه ها ، کهکشانها ، حساب و حد و حصر اینها و عظمتشان را جز خالقشان نمی داند. همه این تشکیلات مقدمه دو کلمه است : یکی معرفت و یکی عبادت . خلقت ، غایتش و ثمرش این است.

ادامه مطلب...

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی در جمع خادمین دهه غدیریه مشهد بیاناتی ایراد فرمودند. معظم له در ابتدا ضمن بیان اهمیت روز غدیر نسبت به روز عید فطر و روز عید قربان فرمودند: در این روز، خلقت عالم و آدم و بعثت تمام انبیا از آدم تا به خاتم به ثمر نشست. سپس با اشاره به شرایط خدمت به دستگاه قدس الوهیت و نبوت و امامت، تاکید کردند که ائمه جماعات، عظمت اتفاقاتی را که در ایام دهه غدیریه رخ داد، برای مردم تبیین کنند تا این دستگاه بازیچه هر هوی و هوسی نشود.

ادامه مطلب...

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی در درس خارج فقه در اهمیت روز غدیر نزد عامه و خاصه روایاتی را بیان کردند و سپس در بیان عظمت علم امیر المؤمنین علیه السلام، از نگاه قرآن و سنت، به نکات مهمی اشاره کردند.

ادامه مطلب...

حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.

برو بالا