Menu

منبع:پایگاه اطلاع رسانی بصیرت

 

حضرت آيت الله حاج سيد محمد مهدي موسوي خلخالي فرزند سيد فاضل در سال 1304 شمسي مصادف با 1344 هجري قمري در شهر رشت متولد شدند .
ايشان پس از گذراندن دوران كودكي جهت تحصيل در حوزه علميه در سال 1320 شمسي عازم نجف اشرف مي شوند و در دروس سطح و سطح عالي (رسائل ، مكاسب و كفايه) از محضر اساتيد برجسته اي چون آيت الله شيخ مجتبي لنكراني ، آيت الله ميرزا حسن يزدي ، آيت الله شيخ مرتضي طالقاني و آيت الله شيخ محمد تقي ايرواني استفاده مي كنند .
ايشان سپس در درس خارج فقه و اصول از محضر آيت الله العظمي حكيم ، آيت الله شيخ حسين حلي و به خصوص آيت الله العظمي خوئي (از سال 1325 شمسي تا سال 1339) استفاده مي كنند و جزء خصصين و شاگردان برجسته ايشان قرار مي گيرند .
آيت الله خلخالي همچنين در درس فلسفه آيت الله شيخ صدرا بادكوبه اي و درس تفسير آيت الله العظمي خويي شركت مي كردند .
ايشان هم بحث آيت الله شهيد شيخ مرتضي بروجردي بودند و در درس خارج با بزرگاني همچون حضرات آيات سيستاني ، وحيد خراساني ، ميرزا علي فلسفي ، ميرزا جواد تبريزي ، شهيد صدر ، سيد علي شاهرودي ، اسحاق فياض و محمد تقي جواهري هم دوره و هم درس بودند .
آيت الله خلخالي در ايام حضور خود در نجف اشرف به تدريس سطح و سطوح عاليه (ادبيات ، لمعه ، معالم ، رسائل ، مكاسب و كفايه) مشغول مي شوند و پس از 18 سال تحصيل و تدريس در آن حوزه ، در سال 1339 شمسي عازم ايران مي شوند و در شهر تهران اقامت مي كنند و به انجام برنامه هاي علمي و تبليغي خود مي پردازند .
ايشان در تهران سال ها به تدريس سطوح عالي (رسائل ، مكاسب و كفايه) و درس خارج فقه و اصول جهت طلاب و روحانيون و امامت جماعت مسجد جامع صدريه مي پردازند و در اين مدت به تاسيس كتابخانه عمومي و حوزه علميه در تهران اهتمام مي ورزند .
آيت الله خلخالي پس از رحلت مرحوم آيت الله العظمي فلسفي در سال 1385 به درخواست جمعي از فضلا و طلاب عازم و ساكن مشهد مقدس مي شوند و به تدريس درس خارج اصول در مدرسه آيت الله العظمي خوئي مشهد مشغول مي شوند .
درس خارج اصول اين فقيه فرزانه هم اكنون از دروس پررونق حوزه علميه مشهد محسوب مي شود و طلاب بسياري از محضر ايشان كسب فيض مي كنند .
از ايشان كتاب هايي از جمله دوره فقه الشيعه (تقريرات خارج فقه آيت الله العظمي خوئي) ، كتاب فقهي الرضاع ، الانفال ، حاكميت در اسلام (در مورد ولايت فقيه بصورت فارسي و عربي) ، شريعت و حكومت ، تحريف ناپذيري قرآن ، تقريرات كامل اصولي آيت الله العظمي خويي و همچنين كتبي پيرامون مهدويت به چاپ رسيده است .
آيت الله خلخالي در دوران انقلاب اسلامي همواره از مدافعين نهضت امام خميني (ره) بوده و از مشاورين در تدوين قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران بشمار مي روند
ايشان هميشه با تجليل از مرحوم امام (ره) ياد مي كنند چنانچه در درس خارج خود در مشهد مقدس فرموده بودند : ‹ ... ما علماي زيادي را ديديم كه شب تا صبح مشغول مطالعه و تحقيق بودند و به مقام فقاهت رسيدند ، اما در بين علما از زمان شيخ طوسي تا الان كسي در همت عالي مانند مرحوم امام خمینی نبود . همت امام (ره) بر اين بود كه اسلام را در تمام دنيا مانند پيغمبران ترويج دهد و همانطور که پيغمبران دشمناني داشتند ، امام هم دشمناني داشته اند و لذا نتوانستند دين را به تمام دنيا برسانند ... ›
آیت الله خلخالی در سخناني پس از شركت در انتخابات با تاكيد بر اصل ولايت فقيه فرموده بودند : ‹ ... امام خميني (ره) ولايت فقيه را كه همان نيابت از امام زمان (عج) است تاسيس نموده اند . آنچه را كه امام (ره) و انقلاب به ما الهام كردند وحدت است و اگر خواستار حفظ اين وحدت هستيم بايد مسير انقلاب را ادامه دهيم . خداوند نعمت بزرگ انقلاب اسلامي را به ما عطا كرده است و تاكنون نيز بزرگان زحمات زيادي براي حفظ آن كشيده‌اند ... ›
توصيه ايشان به طلاب اين است كه طلبه ها بايد به عمر و جواني خود اهميت بدهند و آنرا هدر ندهند . همه طلاب بايد درس بخوانند و تحليل كنند تا به مقام فقاهت برسند و اسلام را ترويج و تبليغ كنند .
آيت الله خلخالي در ديدار با جمعي از طلاب فرمودند : ‹ ... امروز روزي است كه ما به حضور روحانيون در جامعه احتياج داريم و حضورشان بايد در جامعه پررنگ باشد . ايمان و تقوا و توجه دادن مردم به خداشناسي و اصول عقايد هم اكنون خيلي مورد ضرورت است . دشنان امروز بخصوص از نظر فرهنگي به تشيع هجوم آورده اند و اين بار سنگيني است كه حوزه هاي علميه بايد بر دوش بكشند . عزيزان ما در حوزه هاي علميه بايد دقت كنند و پاسخ بدهند و تا از نظر علمي قوي نباشند نمي توانند در مقابل اين هجمه فرهنگي كه به اسلام شده پاسخگو باشند . ›
اميد است همه طلاب و دانش پژوهان علوم اسلامي بتوانند در راه انجام رسالت طلبگي خويش ، وظيفه خودشان را بخوبي انجام دهند .
خداوند وجود بابرکت عالمان ديني و بخصوص ايشان را برای حوزه های علمیه و جامعه روحانیت بخصوص حوزه علميه مشهد حفظ نموده و سایه برکات ایشان را مستدام بدارد .

حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.

برو بالا