Menu

در پایان به درس‌های برگرفته از نصایح مرحوم میرزا در طول عمر پربرکت ایشان اشاره می‌شود تا بتوان با سرمشق قرار دادن آن، نردبان معنویت را طی نمود تا به سعادت دنیا و آخرت منتهی شد ان شاء الله تعالی در پایان به درس‌های برگرفته از نصایح مرحوم میرزا در طول عمر پربرکت ایشان اشاره می‌شود تا بتوان با سرمشق قرار دادن آن، نردبان معنویت را طی نمود تا به سعادت دنیا و آخرت منتهی شد ان شاء الله تعالی.
ـ اولين مرحله، اهميت به تكاليف شرعى است، انسان ابتدا بايد به واجبات خود اهميت خاصى دهد، وظايف خود را به نحو احسن ادا نمايد و در انجام آنها سهل انگارى نكند و اين اولين گام جهت كسب معنويت و توفيق است.
2ـ پرهيز از گناه: انسان طالب كمال بايد در فعل و كلام خود تقواى الهى را مد نظر بگيرد و به خاطر مكاسب دنيا، خلاف نگويد. گاهى انسان به خود مى‏باوراند كه مسئله‏اى نيست بعداً جبران مى‏كنم و (نعوذ باللَّه) دروغ مى‏گويد، حال آنكه همين كار، او را از كسب توفيق محروم كرده و به عقب مى‏راند. شيطان در كمين انسان است و سعى مى‏كند براى كارهاى خلاف، توجيهى را به فرد، القا كند، تا او را به سوى انجام كار خلاف بكشد. انسان نبايد مكاسب و لذات دنيا را مقدم بر اطاعت پروردگار بنمايد؛ بلكه بايد فرامين الهى را خالصانه انجام دهد و از گناه بپرهيزد.
3ـ محبت واقعى به اهل بيت: داشتن: خداوند متعال مى‏فرمايد: «وابتغوا اليه الوسيله»  و مصداق بارز اين آيه شريفه اهل بيت: هستند و آنها كشتى نجات مى باشند و هركس به حبل متين آنان چنگ بزند، سعادت دنيا و آخرت را كسب خواهد كرد. اگر يك جوان (به خصوص طلبه جوان) بخواهد توفيق الهى شامل حالش شود بايد به خاندان اهل بيت: محبت واقعى داشته باشد و در مقابل شبهاتى كه بعضى منحرفين به عوام از مؤمنين القا مى كنند، بايستند و ارادت و اخلاص خود را ثابت نمايد و براى سايرين در محبت ومودت به خاندان اهل بيت: الگويى نمونه باشد.
4ـ دورى از ظلم به ديگران: انسان بايد از كارهايى كه ظلم بر ديگران محسوب مى‏شود بپرهيزد، كه اين عمل در توفيقات و نيل انسان به كمال نقش اساسى دارد. خداوند درهاى رحمت را بر انسانى كه به ديگران ظلم مى‏كند مى‏بندد، و توفيق را از او مى‏گيرد. ظلم مراتبى دارد كه گاهى با القاى شيطان، به نظر شخصى اين طور مى‏آيد كه اين كار، گناهى نيست و اثرى نمى‏گذارد، حال آنكه همان كار اثر وضعى دارد و انسان را به فنا مى‏كشد، اگر شخصى بخواهد كسب
توفيق كند بايد ظلم را ترك كند و در يك كلام كارى به كسى نداشته باشد و سعى كند خود را بسازد. اگر در حالات بزرگان دين نظر شود مشاهده مى‏گردد كه اين خصوصيت از موارد بارز اخلاقى آنها بوده است.
5ـ شخص طالب كمال اگر طلبه است و مى‏خواهد در تحصيل موفق شود، بايد ابتدا تمام همش درس و بحث باشد و در كنار آن از تقواى الهى غافل نباشد. طلبه اول بايد خوب درس بخواند تا بتواند مؤثر باشد، سكان هدايت جامعه به دست طلاب است اگر آنها در فراگيرى علوم كوتاهى كنند، علاوه بر آنكه مسئول خواهند بود، نمى‏توانند خدمات دينى مؤرى داشته باشد. اگر يك طلبه در درس، مجد باشد و تقواى الهى داشته باشد به طور يقين به درجه‏اى والا
خواهد رسيد و توفيق خواهد يافت كه به دين خدمت كند. خوب درس خواندن و مراعات تقواى الهى، نورى است به سوى سعادت دنيا و آخرت.
6ـ يكى از مواردى كه مى‏تواند در جهت تهذيب و تذكيه نفس نقش اساسى داشته باشد، همنشين خوب است، به خصوص طلاب جوان كه مى‏خواهند مُبلّغ دين، احكام الهى و معارف اهل بيت: باشند. انسان بر اثر نشست و برخاست با افراد ناشايست به مرور زمان حالات معنوى خود را از دست خواهد داد و نورانيتش به تدريج زايل خواهد شد. خداى ناكرده وقتى متوجه مى‏شود كه ديگر دير شده است، از اين رو بايد از همان ابتداى دوران تحصيل، افرادى كه در درس و بحث و تدين معروف هستند را مورد مشورت خود قرار دهد.
7-اگر خودِ شخص، اهليت تشخيص را ندارد از بزرگان كمك بطلبد و سعى كند با هم‏سن و سالان خود بحث و رفت و آمد داشته باشد. انسان به دوستانى نياز دارد كه بتواند علاوه بر آنكه آنها را مورد مشورت قرار مى‏دهد، از آنان استفاده علمى نموده و اوقات فراغت خود را با آنان بگذراند. البته بايد دقت كند كه خداى ناكرده وقت خود را به پاى چيزهاى بيهوده مصرف نكرده و از كارهايى كه قلب انسان را سياه مى‏كند، بپرهيزد. زياد خنديدن حكم نمك زياد در غذا را دارد، طلبه بايد با متانت حرف‏هاى سنجيده بزند و هر آنچه كه به ذهنش
مى‏آيد، بيان نكند؛ بلكه بايد قبل از نطق، در مورد تأثيرات آن فكر كند و با آگاهى حرف بزند. اگر در جوانى مراقب كردار و اعمال باشد و تقواى الهى را پيشه كند، سعادت او تضمين است.
ـ رمز موفقيت يك انسان، استفاده از فرصت‏ها است. يك جوان، به خصوص يك طلبه اگر بخواهد در آينده موفق شود، بايد از تمام لحظاتى كه فرا روى خويش دارد استفاده كامل نمايد. همانگونه كه ائمه ما: فرموده‏اند: «فاغتنموا الفرص فانها تمرّ مر السحاب؛ فرصت‏ها را مغتنم شماريد كه همچون ابر عبور مى‏كند»، «الفرصة تمر مر السحاب فانتهزوا فرص الخير؛ فرصت‏ها همچون عبور ابرها مى‏گذرد بنابراين فرصت‏هاى نيك را غنيمت شماريد»، «اضاغة الفرصة غصه، فان لكل شى‏ء مده واصلا و...؛ از دست دادن فرصت غم‏انگيز است...».
8ـ ارتباط معنوى: اگر شخصى بخواهد در كار خود موفق باشد، ابتدا بايد بر كيفيت تكاليف شرعى خود بيفزايد و آن گاه از دعا، ذكر، توسل، شب زنده‎داری، اعتکاف غافل نشود. سعى كند فرصت‌های موجود را با ارتباط معنوی سپری کند و هرگاه فرصت کرد ادعيه معروف را زمزمه كند و از اذكار، از جمله صلوات و استغفار، باز نماند. بعضى از اعمال مستحبى مثل نماز شب نقش اساسى در كمال معنوى دارد ولى بايد همراه نشاط باشد و به تدريج انجام گيرد. انسان اگر از كم و به تدريج شروع كرد، بر عمل استمرار پيدا خواهد كرد، وليكن عجله در انجام اعمال مستحبى و كثرت آن، ممكن است بعضى را خسته كند و چه بسا انسان ديگر توفيق انجام نوافل و ادعيه و... را نيابد. هر جوانى اگر اعمال مستحبى را به تدريج انجام دهد، بر آن عادت خواهد كرد و نورانيت خاصى كسب خواهد نمود. بعضى از جوانان و طلاب در انجام مستحبات افراط مى‏كنند، تجربه ثابت كرده كه آنها در استمرار كار موفق نمى‏شوند، زود خسته شده و آن را ترك مى‏كنند.
9ـ از ديگر مواردى كه در پيشبرد انسان به سوى فتح قله سعادت و كمال در دنيا و عقبى از اهميت به سزايى برخوردار است، مسئله توكل است. اگر عمل، خالصانه و همراه با توكل انجام گيرد سرانجام، رضايت ايزدمنّان را به دنبال خواهد داشت. انسان مؤمن و متديّن، ضمن آنكه كار را خالصانه و براى خدا انجام مى‏دهد، مزد و پاداشش را هم بايد از خدا بخواهد و پروردگار متعال به او عنايت خواهد كرد. توكل، خود بهترين زمينه است براى انسان در مسير كسب معنويت و ارتقاى درجه.
10ـ دورى از غرور و متخلق شدن به صفات حميده‏اى مثل تواضع و فروتنى، انسان بايد در تمام مراحل زندگى از غرور و كبر دورى كند و از خداوند متعال و اهل بيت: بخواهد كه توفيقش دهند تا هيچ‏گاه فريب شيطان را نخورد، و با تواضع، فروتنى و ساده زيستى مرضىِّ امام زما خواهد بود. جوانان، به خصوص طلاب با خواندن و ياد گرفتن چند اصطلاح نبايد مغرور شوند؛ بلكه از خدا بخواهند كه لحظه‏اى آنان را به خود وا مگذارد و در دل زمزمه كند كه: «الهى لا تكلنى الى نفسى طرفة عين ابدا».

حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.

برو بالا