Menu

منبع:پایگاه اطلاع رسانی بصیرت حضرت آيت الله حاج سيد جعفر سيّدان «حفظه الله» يکى از زبده ترين پروردگان مکتب استاد، حاج شيخ مجتبى قزوينى «ره» عالمِ عامل، و مدرّسِ فاضل است كه در خانواده ای سرشار از ايمان و عقيده در اواخر سال 1313 هجري شمسي در شهر مقدس مشهد الرضا «ع» ديده به جهان گشود دوران شيرين كودكي را در دامن پر مهر مادري عفيفه و مؤمنه و در سايه پدري عطوف و مهربان گذراندند و پس از فراگيري ادبيات فارسي در مكتبخانه، بخاطر عرق ديني والدين و علاقه شخصي وارد حوزه علميه شدند.
علوم: صرف و نحو و ادبيات عرب، معاني و بيان، فقه و اصول، و كلام و فلسفه را نزد اساتيد مبرّز و به نام آن روزگار از قبيل حجة الحق مرحوم اديب نيشابوري ثاني، حضرت آيت الله حاج ميرزا احمد مدرّس يزدي، حضرت آيت الله حاج شيخ هاشم قزويني، حضرت آيت الله حاج شيخ مجتبي قزويني و حضرت آيت الله العظمی حاج سيد محمد هادي ميلاني «رضوان الله تعالي عليهم اجمعين» فرا گرفتند.
بدين گونه كه دروس ادبيّات عرب، معاني و بيان را نزد اديب ثاني كه بي نياز از معرفي است، و معالم، قوانين و شرح لمعه را نزد استاد برجسته حاج ميرزا احمد مدرّس، و سطح عالي يعني رسائل و مكاسب شيخ انصاري و كفايه آخوند خراساني را نزد حاج شيخ هاشم قزويني كه از بيان بسيار گويائي بر خوردار بودند و در تدريس سطح قدرت بسياري داشتند تتلمذ نمودند.
و بويژه از انفاس ذي نفوذ دو استاد فوق الذكر بهره وافي و كافي گرفتند كه دروس خارج فقه و اصول را قريب هشت سال از محضر با بركت حضرت آيت الله العظمي ميلاني «رحمه الله» استفاده نمودند، و دروس فلسفه و كلام شامل: شرح منظومه، شرح اشارات، اسفار، مشاعر و بالجمله معارف اهل البيت «عليهم السلام» و اخلاق را از محضر پر فيض حضرت آيت الله حاج شيخ مجتبي قزويني «رحمه الله» بهرمند شدند و در زمره شاگردان شاخص و بارز آن بزرگوار در آمدند. البته معلوم است و نيازي به بيان نيست كه ايشان يعني حاج شيخ مجتبي قزويني مباني و بافته هاي فلسفي را قبول نداشتند بلكه خدشه و قويّا رد مي نمودند.
آيت الله سيدان در اول فروردين 1341 هجري شمسي مطابق با 14 شوال 1381 قمري با يكي از صبيّه هاي خانواده اصيل و محترمِ آقا سيد محمد باقر سيستاني والد مكرّم حضرت آيت الله العظمي حاج سيد علي سيستاني «دام ظله» وصلت نمودند. متعلّقه ايشان «رحمة الله عليها» از بانوان مكرّمه و دوستداران حقيقي اجدادشان اهلبيت طهارت «عليهم السلام» بودند كه بعد از گذشت حدود چهل و سه سال از زندگي مشترك به رحمت خداي متعال پيوستند .
همچنين ايشان از ياري و همگامي صميمي با حضرات آيات عظام: آيت الله ميرزا جواد آقا تهراني، و آيت الله حاج شيخ حسنعلي مرواريد، و آيت الله حاج ميرزا علي آقاي فلسفي و... «رحمة الله عليهم» برخور دار بودند و اين اتحاد نوعا در اعلاميه هاي دوران انقلاب و مسائل مستحدثه ديگر به چشم مي خورد .
اكنون ايشان يكي از مدّعيان و مدافعان جبهه فرهنگي عقائدي كشور بويژه معارف وحياني مستند به اهل بيت «عليهم السلام» و مكتب معارفي فقهاء اماميه در خراسان كه اخيرا بعد از پخش مصاحبه مرحوم دكتر عبد الجواد فلاطوري به نام مكتب تفكيك معروف و مشهور، و آوازه آن به خارج مرزهاي كشور نيز رسيده است مي باشند، و گاهي جسته و گريخته، در خفاء و آشكار مبارز طلبي ايشان را در اين باب نيز شنيده ايم .
حضرت ايشان ساليان متمادي است كه به ترويج معارف اسلامي و تدريس در مجامع علمي، اعم از حوزوي و دانشگاهي اشتغال دارند و راهنمائي دانشجويان را در چندين رساله و پايان نامه به عهده داشته اند، همچنين در مناظرات رو در رو و طرفيني يا گروهي اعم از بي نامان و مشهوران يد طولائي داشته كه مؤالف و مخالف بدان مقرّند.
ثمره تلاشهاي گسترده ايشان تا كنون متجاوز از بيست و پنج كتاب و رساله از قبيل دروس اعتقادي، ميزان شناخت، جبر و قدر، معاد، فوائد نبويه، آيات العقائد، تفكيك يا روش فقهاء اماميه، شرح خطبه 152 نهج البلاغه، مناظره در مسأله اي از معاد، ...، و بيش از دو هزار نوار كاست از دروس كلام و تفسير و اخلاق و... مي باشد
امروز ايشان، در نقد فلسفى و حريت فکرى چهره اى بى نظيرند و در بيان معارف حقه الهيه قرآنى و اوصيايى استادى كم مانند ميباشند. و در اين روزگار، افتخار حوزه هاى علميه بويژه حوزه خراسانند.
معظم له از صدر نشينان منبر و خطابه نيز هستند، و يادگارى از برخى استادان منبر روزگاران گذشته اند كه واجد علم و عمل و جامع گفتار و کردار مي باشند، خدمات ايشان در تقليد شکنى و ارائه راه  «تعقل مستقل» هميشه مورد تقدير بوده و خواهد بود.
ايشان هم اکنون يکى از اساتيد مبرز در تفسير و کلام  «مباحث اعتقادى و نقد فلسفى» در حوزه علميه مشهد هستند .

حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.

برو بالا