Menu

يكى از امورى كه فقيه مقدس، استاد الفقهاء والمجتهدین ميرزا جواد تبريزى به آن علاقة  فراوان داشت، شب زنده دارى، توسل و مراسم معنوى و ملكوتى اعتكاف بود. يكى از امورى كه فقيه مقدس، استاد الفقهاء والمجتهدین ميرزا جواد تبريزى به آن علاقة  فراوان داشت، شب زنده دارى، توسل و مراسم معنوى و ملكوتى اعتكاف بود. ایشان شب زنده دارى، توسل و مراسم ملكوتى اعتكاف را در سازندگى، كسب معنويت و نيل به درجات كمال، مؤثر مى‏دانستند. مرحوم میرزا در سنين جوانى هنگامى كه در قم مشغول تحصيل بودند، علاوه بر شب زنده دارى و توسل، با عده‏اى از طلاب معتكف مى‏شدند، و شيرينى آن روزها را تا آخرين لحظات عمر خود احساس مى‏كردند. میرزای تبریزی آن روزها را بهترين دوران زندگی خود مى‏دانستند و مى‏فرمودند: اشخاص، به خصوص طلاب بايد قدر جوانى خود را بدانند و در ايام تحصيل با جدّيت به درس اشتغال داشته باشند و در اين مدت براى سازندگى و غلبه بر نفس امارة خود تلاش كنند. اعتكاف، فرصتى است الهى جهت رسيدن به كمال و كسب درجات معنوى. ايشان اگر شخصى (به خصوص یک طلبه جوان) را در حال شب زنده دارى، توسل و يا اعتكاف مشاهده مى‏كردند، بسيار خوشحال شده و مى‏فرمودند: فرزندم! با جديت درس بخوان و هنگامى كه در مثل اين مكان‏ها (محل اعتكاف) هستى، از خدا كمك بخواه و اهل بيت: را واسطه قرار بده و به آنان متوسل شو كه آنان سفينة نجات اند. فرزندم! در مقابل انجام اين اعمال عبادى توقعى نداشته باش و امر را به خدا واگذار كن، اعمال را خالصانه انجام بده و با پروردگار منان معامله كن، در هر حال كسانى كه در راه تهذيب نفس، كسب كمال، تقرب به خداوند و رستگار شدن در آخرت، گام بر مى‏دارند، بايد مشكلاتى را تحمل كنند؛ زيرا دنيا دار امتحان است و هركس به نحوى امتحان مى‏شود. در شب زنده داري‏ها، توسلات و مراسم اعتكاف بايد دعا كرد؛ دسته جمعى دعا كنيد و دست‏هاى خود را خالصانه و با تواضع بالا ببريد و بگوييد: پروردگارا! آرزوى ما اين است كه فقط به دين خدمت كنيم، ما را بپذير و از مخلصين درگاه ولايت قرار بده. مرحوم ميرزا1 دوست داشتند افراد در تمام مراحل زندگى مانند يك معتكف زندگى كنند، آن حالت معنوى‏ای كه انسان در اين چند روز اعتكاف برايش حاصل مى‏شود، نقطة شروعى باشد براى زندگى سالم و همراه با معنويت و اخلاص. انسان بايد همواره و در هرحال خدا را ناظر بر اعمال خود بداند، اگر انسان بدين مرحله رسيد كه خدا را ناظر دانست ديگر آنچه را كه در شب زنده‏داري‏ها، توسلات و اعتكاف و شب زنده‌داری‌ها و توسلات كسب كرده، از دست نخواهد داد. چه اشخاصى كه به واسطة اين توسلات و شركت در اين مجالس به درجات عالى رسيدند و چه خدمت‏ها به دين كردند.
مرحوم ميرزا همواره مى‏فرمود: انسان تا در دنياست بايد براى آخرت خود، كارى كند و حسنات ذخيره كند، شب و روز تلاش نمايد تا براى مذهب اثرى از خود باقى بگذارد و اين را بايد از خدا بخواهد و يكى از مكان‏هاى كسب توفيق، همين مجالس اعتكاف و توسل مى‏باشد. انسان اگر خالصانه در اعتکاف و شب زنده‌داری، چند روزى را بگذراند و خود را از لذت‏هاى دنيوى دور كند احساس سبکی و آرامش خواهد کرد. معتكف با حضور خود در مقابل معبود مى‏خواهد بگويد: خدايا! خود شاهدى كه ما مى‏خواهيم آن گونه باشيم كه تو دوست دارى، اما چه كنيم كه گاهى شيطان بر ما غلبه مى‏كند و در آن لحظات به تو پناه می‏بريم. شيطان با راه‏هاى مختلف انسان را وسوسه مى‏كند؛ شيطان قسم ياد كرده كه به هر شكل ممكن افراد را گمراه كند مگر آنان كه براى خدا خالص شدند،  خالص شدن؛ يعنى دل از غير بريدن. انسان تا فرصت دارد بايد تلاش كند كه براى خدا خالص شود تا شيطان نتواند در وجود او نفوذ كند و او را به گمراهى بکشاند، جوانى فرصتى الهى است كه بايد از آن بهرة كافى برد و اگر در جوانى تهذيب به معناى واقعى صورت نگيرد، جبران آن بعدها مشكل خواهد شد. شيطان القا مى‏كند تو هنوز جوان هستى، فرصت دارى توبه كنى! او را تحريك مى‏كند تا اورا مبتلا كند، اگر انسان آلوده شد، جبران آن مشكل خواهد بود و چه بسا فرصت از او فوت شود و جبران آن ممكن نباشد كه خسران دنيا و آخرت را به دنبال خواهد داشت.
عزيزان معتكف! از پروردگار متعال بخواهيد شما را لحظه‏اى به خودتان وامگذارد و همواره شما را تحت حمايت حضرت ولى عصر حفظ و هدايت نمايد.
مرحوم ميرزا1 در مواقع مختلف مى‏فرمود: مؤمنين، به خصوص طلاب نباید كارى كنند كه دل امام زمان به درد آيد. بدانيد هر كارى كه مى‏كنيد، هرچند بسيار ناچيز، چه آن كار توسل و دعا و چه دفاع از مذهب، تقويت عقيده و يا خدمت به مردم و... باشد، مد نظر امام زمان مى‏باشد و او ناظر بر اعمال است ـ  به اذن بارى تعالى ـ بارها و بارها آن بزرگوار دستگير بوده و خواهد بود، او همواره حافظ و پشتيبان شماست وآثار آن را به وضوح در عنایت به حوزه و مؤمنین لمس می‌کند

حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.

برو بالا