Menu

جدّيت مرحوم ميرزاقدس سره در شروع طلبگى آقاى حاج كريم رهبر، برادر مرحوم مقدس، ميرزا جواد تبريزى‏قدس سره مى‏گويد: مرحوم ميرزاقدس سره همراه با دونفر ديگر از همكلاسى‏ها قصد كردند كه مدرسه جديد، را ترك كرده و به درس طلبگى روى آورند. اولى موفق نشد درس طلبگى را ادامه دهد و بعد از چند روز به مدرسه بازگشت و شخص ديگر نيز بعد از چند روز به مدرسه بازگشت، اما مرحوم ميرزاقدس سره مدرسه جديد را ترك كرده و با جديت شروع به خواندن درس طلبگى كرد. لازم به تذكر است كه مرحوم ميرزاقدس سره از ضريب هوشى عجيبى برخوردار بود و در مدرسه جديد، ثلث اول در تمام منطقه آذربايجان نفر اول شناخته شده بود. بعد از گذشت چند روز مدير مدرسه فردى را به دنبال پدر مرحوم ميرزاقدس سره فرستاد كه چرا فرزندت به مدرسه نمى‏آيد.
پدر مرحوم ميرزاقدس سره در جواب گفته بود كه وى راضى به بازگشت نمى‏شود ومى‏خواهد عالم دين شود و در نهايت خود مدير مدرسه تصميم مى‏گيرد به نزد مرحوم ميرزاقدس سره برود و با او صحبت كند.
حاج كريم رهبر مى‏گويد: مدير مدرسه با مقدارى هدايا به حجره مرحوم ميرزاقدس سره در »طالبيه« تبريز مى‏رود و او را نصيحت مى‏كند كه: پسر! تو در آينده مى‏توانى شخص مفيدى واقع شوى و رتبه علمى بالايى كسب كنى و...  .
هرچه مدير اصرار كرد، مرحوم ميرزاقدس سره ضمن احترام به مدير مدرسه مى‏گفت: »من مى‏خواهم در اين لباس خدمت كنم.« و هرچه مدير اصرار مى‏كند كه ما براى شما مزاياى خاصى قرار خواهيم داد و شما را به هر نحو كمك خواهيم كرد، مرحوم ميرزاقدس سره آن را رد مى‏كند و مى‏گويد: »من مى‏خواهم طلبه شوم و به دين خدمت كنم. اين راهى است كه انتخاب كرده و تا آخر ان شاء اللَّه طى خواهم كرد.«
سرانجام ميرزاقدس سره توانست با همان نيت پاك به اهداف الهى خود نائل شود و توانست شاگردان خوبى تربيت كرده و آثار علمى بسيار مفيدى به جاى گذارد و در قرن خود تحوّلى در حوزه ايجاد نمايد. ايشان استوان‏هاى حوزه را تقويت كرد كه مهم‏ترين آن، شاگردان سطح عالى حوزه مى‏باشند كه اكثراً شاگرد فقيه راحل هستند.

حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.

برو بالا