Menu


جابر جعفى گفت : در روز عاشورا محضر مبارك حضرت جعفر بن محمد عليه السلام رسيدم ، حضرت به من فرمودند:اين گروه (زائرين ابا عبد الله الحسين عليه السلام (زوار خدا بوده و بر مزور واجب است كه زائر را اكرام نمايد، كسى كه

 

جابر جعفى گفت : در روز عاشورا محضر مبارك حضرت جعفر بن محمد عليه السلام رسيدم ، حضرت به من فرمودند:اين گروه (زائرين ابا عبد الله الحسين عليه السلام (زوار خدا بوده و بر مزور واجب است كه زائر را اكرام نمايد، كسى كه نزد قبر مطهر حضرت ابا عبد الله الحسين عليه السلام در شب عاشوراء بيتوته كند روز قيامت خدا را ملاقات مى كند در حالى كه به خود خودش آلوده بوده گويا در ركاب حضرت ابا عبد الله عليه السلام در عرصه كربلا شهيد گشته است .
و نيز فرمودند:
و كسى كه قبر امام حسين عليه السلام را روز عاشوراء زيارت كرده و بالاى قبر بيتوته نمايد مثل كسى است كه در مقابل آن حضرت شهيد شده باشد .

حضرت ابو عبد الله عليه السلام فرمودند:
كسى كه حضرت امام حسين عليه السلام را روز عاشوراء زيارت كند بهشت بر او واجب مى گردد.

حضرت ابى عبد الله عليه السلام فرمودند:
كسى كه قبر مطهر حضرت حسين بن على عليه السلام را در روز عاشوراء زيارت كند در حالى كه عارف به حق آن حضرت باشد مثل كسى است كه خدا را در عرش زيارت كرده است .

ائمه معصومين عليه السلام فرمودند:
كسى كه قبر حضرت امام حسين عليه السلام را در روز عاشوراء زيارت كند، مانند كسى است كه در مقابل آن حضرت به خون خودش آلوده شده باشد.

حضرت ابو عبد الله عليه السلام فرمودند: كسى كه روز عاشوراء نزد قبر مطهر امام حسين عليه السلام كسى را آب دهد مانند كسى است كه لشكريان امام حسين عليه السلام را آب داده و در ركاب حضرت شهيد شده باشد.

جعفر بن محمد الصادق عليه السلام فرمودند:
كسى كه حضرت امام حسين عليه السلام را شب نيمه شعبان زيارت كند خداوند متعال گناهان گذشته و آينده اش را مى آمرزد ، و كسى كه آن حضرت را روز عرفه زيارت نمايد خداوند منان ثواب هزار حج و هزار عمره قبول شده را برايش مى نويسد، و كسى كه آن حضرت را روز عاشوراء زيارت نمايد مانند كسى است كه حق تعالى را بالاى عرشش زيارت كرده باشد.

حضرت ابى جعفر الباقر عليه السلام فرمودند: كسى در روز عاشوراء يعنى روز دهم محرم الحرام حضرت امام حسين عليه السلام را زيارت كند و روز را تا شب با حالتى گريان نزد آن حضرت بماند روز قيامت خدا را ملاقات كند در حالى كه خداوند متعال ثواب دو ميليون عمره و دو ميليون مرتبه جهاد را به وى بدهد.
شايان توجه است كه ثواب هر حج و عمره و جهادى همچون ثواب كسى است كه حج و عمره و جهاد را در معيت رسول خدا صلى الله عليه و آله و ائمه راشدين صلوات الله عليهم اجمعين بجا آورده باشد.

علقمه مى گويد: محضر مبارك امام پنجم عليه السلام عرضه داشتم :
فدايت شوم ، اجر و ثواب كسى كه در شهرهاى دوردست و بلاد غريب و بعيد بوده به طورى كه برايش امكان ندارد در چنين روزى )روز عاشوراء(به زيارت حضرت بشتابد؟
امام عليه السلام فرمودند:وى در چنين روزى به صحراء رفته يا به پشت بام بلندى در خانه اش بر آيد و با سلام به حضرت اشاره كرده سپس در نفرين بر قاتلان آن حضرت سعى و كوشش نموده و پس از آن دو ركعت نماز بخواند.البته توجه داشته باشد كه اين زيارت را در روز قبل از ظهر انجام دهد، سپس براى امام حسين عليه السلام ندبه و گريه نموده و به كسانى كه در خانه مى باشند نيز امر نمايد كه براى آن حضرت بگريند و با اظهار جزع و فزع بر آن جناب در خانه اش اقامه مصيبت نمايد و مواظب باشند هر گاه اهل خانه يكديگر را ملاقات كردند با گريه باشند و لازم است برخى از آنها بعضى ديگر را نسبت به مصيبت حضرت ابا عبد الله الحسين عليه السلام تسليت دهند و در صورتى كه به اين دستورهائى كه داده شد عمل كنند من ضامن مى شوم كه حقتعالى تمام ثواب هائى كه ذكر شد را به ايشان اعطاء فرمايد.
محضر مباركش عرض كردم : فدايت شوم شما براى ايشان ضامن اين ثوابها مى شويد؟
حضرت فرمودند:در صورتى كه به دستورهاى داده شده عمل كنند البته من ضامن آن مى باشد.

علقمه مى گويد: محضر مبارك امام عليه السلام عرض كردم : اگر بعضى خواهند برخى ديگر را تسليت بدهند چگونه و چه بگويند:
حضرت فرمودندحضرت فرمودند:
بگويند)(خداوند متعال اجرها و ثواب هاى عزادار بودن ما را براى امام حسين عليه السلام زياد گردانده و ما و شما را در ركاب ظفر قرين ولى آن حضرت ، حضرت امام مهدى قائم آل محمد صلوات الله عليهم اجمعين از طلب كنندگان خون آن جناب قرار دهد(
و اگر قدرت و توانائى اين را داشتى كه آن روز )روز عاشوراء(را بدنبال نيازمندى هايت نروى البته مرو چه آنكه اين روز، روز نحسى بوده و حاجت در آن روا نمى گردد و اگر هم حاجت بر آورده شود براى شخص حاجت من مبارك نبوده و وى خير نخواهد ديد.
توجه داشته باشد در آن روز در منزلت آذوقه اى را ذخيره نكنى چه آنكه اگر كسى در آن روز در منزلش چيزى را ذخيره كند برايش ميمون و مبارك نبوده و براى اهلش نيز بركت نخواهد داشت .
بنابر اين كسى كه به اين دستورها عمل كند ثواب هزار هزار حج و هزار هزار عمره و هزار هزار جهاد كه تمامى را در ركاب رسول خدا صلى الله عليه و آله انجام داده باشد برايش نوشته مى شود و همچنين خداوند متعال ثواب هر مصيبتى كه به انبياء و رسل و صديقين و شهدائى كه فوت كرده يا كشته شده اند رسيده است را از بدو خلقت دنيا تا انقراض عالم و قيام قيامت به او اعطاء مى فرمايد.

علقمة بن محمد حضرمى مى گويد:
محضر مبارك ابى جعفر عليه السلام عرض كردم :
دعائى به من تعليم فرمائيد كه در آن روز وقتى از نزديك به زيارت آن حضرت رفتم آن را خوانده و دعائى يادم دهيد كه هر گاه از نزديك به زيارت آن جناب نرفته بلكه از شهرهاى دور و پشت بام به آن حضرت اشاره سلام دادم آن را بخوانم .
حضرت فرمودند: اى علقمه : بعد از آنكه با اشاره به آن حضرت سلام دادى و پس از آن ، دو ركعت نماز خواندى و هنگام اشاره و پس از خواندن دو ركعت اگر اين دعاء و زيارت را كه شرحش را برايت مى گويم خواندى پس به آنچه فرشتگان زائر آن حضرت دعاء كرده اند تو نيز دعاء نموده اى و خداوند متعال براى تو هزار هزار حسنه نوشته و هزار هزار گناه محو مى فرمايد و صد هزار هزار درجه مقام و مرتبه تو را بالا برده و تو را از كسانى قرار مى دهد كه با حضرت حسين بن على عليه السلام شهيد شده اند و بدين ترتيب در درجه ايشان قرارت مى دهد و شناخته نمى شوى مگر در زمره شهدائى كه با آن حضرت شهيد شده اند و ثواب تمام انبياء و رسولان و كسانى كه زيارت امام حسين عليه السلام را از زمان شهادتش تا به الان نموده اند را برايت مى نويسند.سپس شرح زیارت عاشورا را فرمودند.

حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.

برو بالا