Menu

بشير دهان گفت :
محضر مبارك حضرت ابى عبد الله عليه السلام عرض كردم : بسا زيارت حج از من فوت شده پس در روز عرفه به زيارت قبر حضرت امام حسين عليه السلام مى روم

 

بشير دهان گفت :
محضر مبارك حضرت ابى عبد الله عليه السلام عرض كردم : بسا زيارت حج از من فوت شده پس در روز عرفه به زيارت قبر حضرت امام حسين عليه السلام مى روم از نظر شما چه طور است ؟
حضرت فرمودند: اى بشير عمل نيك و پسنديده اى انجام داده اى ، هر مومن كه در غير روز عيد به زيارت قبر حسين بن على عليه السلام برود در حالى كه به حق آن حضرت عارف و آگاه باشد خداوند متعال ثواب بيست حج و بيست عمره قبول شده و اجر بيست بار جنگ با دشمنان خدا در معيت نبى مرسل يا امام عادل برايش مى نويسد.
و كسى كه در روز عيد به زيارت قبر مطهرش برود حق تعالى ثواب صد حج و صد عمره و صد بار جنگ با دشمنان خدا در ركاب نبى مرسل يا امام عادل براى او منظور مى فرمايد.
و كسى كه در روز عرفه با عرفان به حق آن حضرت به زيارت قبر مطهرش برود خداوند منان ثواب هزار حج و هزار عمره مقبول و هزار بار جنگ نمودن با دشمنان خدا در ركاب نبى مرسل يا امام عادل به او مى دهد.
بشير مى گويد: محضرش عرض كردم : چگونه اين اجر و ثواب ها براى من باشد در حالى كه موقف را ترك كرده ام ؟
بشير مى گويد: پس از ايراد اين كلام حضرت نگاهى شبيه شخص غضبناك به من نموده سپس فرمودند: اى بشير هنگامى كه مومن به زيارت قبر حسين بن على عليه السلام در روز عرفه مى رود و در فرات غسل كرده و سپس به طرف آن حضرت متوجه مى شود خداوند متعال به هر قدمى كه وى بر مى دارد ثواب يك حج با تمام مناسك و اعمال آن را برايش ‍ منظور مى كند .
بشير مى گويد: بعد از اين كلام ، سخن ديگرى نمى دانم امام عليه السلام فرمودند مگر كلمه (و ثواب غزوة )را.

 

 

 

ابوالحسن على بن موسى عليه السلام مى فرمودند:
كسى كه در روز عرفه به زيارت قبر حضرت امام حسين عليه السلام برود خداوند متعال او را مطمئن القلب مى گرداند.

 

 

 

حضرت ابى عبد الله عليه السلام فرمودند:
خداوند تبارك و تعالى عصر روز عرفه ابتداء به زوار قبر مطهر حضرت امام حسين عليه السلام نظر مى كند.
راوى مى گويد: محضر مباركش عرض كردم : قبل از نظر نمودن به اهل موقف (حاجى ها)؟ حضرت فرمودند: بلى .عرض كردم : چرا اين طور است ؟
حضرت فرمودند: زيرا در بين حاجى ها زنازاده وجود داشته ولى در ميان زائرين قبر مطهر آن حضرت ابدا زنازاده نمى باشد.

 

 

 

حضرت ابى عبد الله عليه السلام فرمودند:
كسى كه در عرفات روز عرفه را درك نكرد ولى آن را كنار قبر مطهر حضرت امام حسين عليه السلام درك نمايد، عرفه از او فوت نشده است و خداوند متعال ابتداء كسانى را كه در كنار قبر آن جناب هستند مورد نظر و التفات قرار بده بعد به اهل عرفات نظر نموده و با ايشان انس مى گيرد.

 

 

 

حضرت ابو عبد الله عليه السلام فرمودند:
كسى كه حضرت امام حسين عليه السلام را در نيمه شعبان و شب عيد فطر و شب عرفه در يكسال زيارت كند خداوند متعال ثواب هزار حج و هزار عمره مقبول به وى داده و هزار حاجت از حوائج از حوائج دنيا و آخرتش را روا مى سازد.

 

 

 

حضرت ابى عبد الله عليه السلام فرمودند:
زمانى كه روز عرفه فرا برسد خداوند متعال به زوار قبر حضرت ابى عبد الله الحسين عليه السلام توجه نموده پس به ايشان مى فرمايد:
از ابتداء شروع به عمل نمائيد زيرا شما را آمرزيدم سپس با اهل عرفات انس مى گيرد.

 

 

 

حضرت ابى عبد الله عليه السلام مى فرمودند:
هنگامى كه روز عرفه مى رسد خداوند متعال به زوار قبر حضرت امام حسين عليه السلام نظر فرموده و مى فرمايد: برگرديد آنچه از افعال و گناهان گذشته شما است آمرزيدم و از روزى كه مراجعت مى كنند تا هفتاد روز هيچ گناهى از ايشان ثبت و ضبط نمى شود.

 

 

 

حضرت ابو عبد الله عليه السلام فرمودند:
اى بشير امسال به حج رفتى ؟
عرض كردم : فدايت شوم ، خير، ولى در روز عرفه به زيارت قبر حسين بن على عليه السلام رفتم .
حضرت فرمودند:
اى بشير به خدا قسم آنچه از اجر و ثواب براى اصحاب مكه (حاجى ها) در مكه مى باشد از تو فوت نشده .
عرض كردم : يعنى در اين زيارت من اجر و ثواب و وقوف به عرفات بوده ؟ برايم فرموده خود را تفسير بفرمائيد:
حضرت فرمودند:
اى بشير وقتى يك نفر از شما كنار فرات غسل نمود و سپس به زيارت قبر حضرت امام حسين عليه السلام رفت در حالى كه به حق آن حضرت عارف و مطلع باشد البته خداوند متعال به هر قدمى كه وى از زمين بلند مى كند و سپس آنرا بر زمين مى نهد اجر صد حج و صد عمره قبول شده مى دهد و اجر صد جنگ كه وى در معيت نبى مرسل با دشمنان خدا و رسول او نموده را برايش منظور مى فرمايد. اى بشير: بشنو و به كسانى كه قلبشان ظرفيت پذيرش آن را دارد برسان و بگو:
كسى كه امام حسين عليه السلام را در روز عرفه زيارت كند مانند كسى است كه خدا را در عرش زيارت نموده

 

 

 

حضرت ابى عبد الله عليه السلام فرمودند:
كسى كه در روز عرفه قبر حضرت حسين بن على عليه السلام را زيارت كند خداوند متعال ثواب هزار هزار (يك ميليون )حج كه با حضرت قائم عليه السلام بجاى آوردند را براى وى منظور مى فرمايد و اجر هزار هزار عمره كه با حضرت رسول خدا صلى الله عليه و آله انجام گيرد را به وى داده و همچنين ثواب آزاد نمودن هزار هزار عبد را به او اعطاء كرده و اجر كسى كه هزار هزار دو بار اسب را در راه خدا انفاق كرده است را به وى عنايت مى فرمايد و حق تعالى از وى به اين عبارت نام مى برد: عبدى الصديق آمن بوعدى و فرشتگان درباره اش چنين تعبير مى كنند: فلان صديق ، زكاه الله من فوق عرشه .و در زمين كروب ناميده مى شود. .

 

 

 

حضرت جعفر بن محمد عليه السلام فرمودند:
كسى كه در روز عرفه قبر مطهر حضرت حسين بن على عليه السلام را زيارت كند در حالى كه به حق آن حضرت عارف و مطلع باشد خداوند ثواب هزار حج و هزار عمره و هزار جنگى كه در معيت نبى مرسلى انجام داده را برايش مى نويسد. و كسى كه روز اول ماه رجب آن جناب را زيارت كند خداوند منان البته او را مى آمرزد.

 

 

 

حضرت ابى عبد الله عليه السلام فرمودند:
كسى كه متمكن و توانا نبوده لذا براى رفتن به حج و انجام حجة الاسلام مهيا نباشد بايد به زيارت قبر مطهر حضرت حسين بن على عليه السلام برود و روز عرفه را در آنجا باشد، چنين زيارتى از حجة الاسلامش مجزى است .
ناگفته نماند و بايد توجه داشت من نمى گويم اين زيارت مطلقا از حجة الاسلام مجزى است بلكه تنها براى شخص غير متمكن و معسر اجزاء مى باشد اما كسى كه موسر و متمكن مى باشد:
وى وقتى حجة الاسلام را بجا آورد اگر اراده نمود كه حج يا عمره مستحبى انجام دهد و شغل دنيائى يا مانعى ديگر او را از آن بازداشت در صورتى كه به زيارت قبر مطهر حضرت امام حسين عليه السلام در روز عرفه برود البته خداوند با اين زيارت جزائ وى را اداء حج يا عمره داده بلكه ثواب آن را چندين برابر مى نمايد.
راوى مى گويد: محضر مباركش عرض كردم :
ثواب آن معادل چند حج و چند عمره مى باشد؟
حضرت فرمودند:قابل شمارش و احصاء نيست .
راوى عرض كرد: آيا ثواب صد حج و صد عمره را به او مى دهند؟
حضرت فرمودند: كيست بتواند ثوابش را احصاء نموده باشد.
راوى مى گويد: عرضه داشتم : آيا ثواب هزار حج و هزار عمره را دارد؟
حضرت فرمودند: بيش از اين است ، سپس فرمودند:
اگر نعمتهاى بارى تعالى را بشماريد نمى توانيد از عهده احصاء آنها بر آئيد خداوند متعال واسع بوده و بدون عوض مى بخشايد.

حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.

برو بالا