Menu

اى ابن بكير خداوند متعال از بقاع و اماكن روى زمين شش بقعه را اختيار فرموده :
بيت الحرام ، حرم ، مقابر انبياء، مقابر اوصياء، مقابر شهداء و مساجدى كه نام خدا در آنها برده مى شود .

امام صادق عليه السلام فرمودند: از پدرم شنيدم به يكى از دوستانشان كه از زيارت (مقصود زيارت قبر امام حسين عليه السلام است ) سوال كرده بود مى فرمودند:
چه كسى را زيارت مى كنى و چه كسى را با اين زيارت اراده مى نمائى ؟ يعنى با اين زيارت قصد تقرب به چه كسى را دارى ؟ عرض كرد:
مراد و مقصودم خداوند تبارك و تعالى است ، يعنى قصدم تقرب به خدا مى باشد.
حضرت فرمودند:
كسى كه بدنبال زيارت يك نماز خوانده و با اين نماز قصد تقرب خدا را داشته باشد در روزى كه خدا را ملاقات مى كند بر او نورى احاطه كرده باشد كه تمام اشيائى كه او را مى بينند صرفا نور مشاهده نمايند و خداوند متعال زوار قبر مطهر امام حسين عليه السلام را مورد اكرام قرار داده و آتش جهنم را از رسيدن به آنها باز مى دارد، و زائر در نزد حوض كوثر مقامى بسيار مرتفع و مرتبه اى لا يتناهى دارد و اميرالمومنى عليه السلام كه در كنار حوض ايستاده اند با او مصافحه كرده و وى را از آب سيراب مى فرمايد و احدى در وارد شدن بر حوض ‍ بر وى سبقت نمى گيرد مگر پس از او وسيراب شدن او پس از سيراب گشتن به جايگاهش در بهشت برگشته در حالى كه فرشته اى از جانب امير المومنين عليه السلام با او بوده كه به صراط امر مى كند براى وى پائين بيايد و با او مدارا كرده تا از روى آن بگذرد و به آتش جهنم فرمان مى دهد كه حرارت و سوزشش را به او نرساند تا وى از آن گذر كند و نيزبا او فرستاده اى است كه امير المومنين عليه السلام آن را فرستاده اند.



كه شخص نزد امام صادق عليه السلام مشرف شد و به آن جناب عرض كرد: اى پسر رسول خدا صلى الله عليه و آله : آيا پدر شما را مى توان زيارت كرد؟
حضرت فرمودند:
بلى ، علاوه بر زيارت نماز هم نزد قبر مى توان خواند منتهى نماز را بايد پشت قبر بجا آورد نه مقدم و جلو آن .
آن شخص عرض كرد: كسى كه آن حضرت را زيارت كند چه ثواب و اجرى دارد؟
حضرت فرمودند:
اجر او بهشت است مشروط به اينكه به آن حضرت اقتداء كرده و از او تبعيت كند.
عرض كرد: اگر كسى زيارت آن حضرت را از روى بى رغبتى و بى ميلى ترك كند چه خواهد ديد؟
حضرت فرمودند:
روز حسرت (روز) قيامت حسرت خواهد خورد.
عرض كرد: كسى نزد قبر آن جناب اقامت كند اجر و ثوابش چيست ؟
حضرت فرمودند: هر يك روز آن معادل يك ماه مى باشد.
عرض كرد: كسى كه براى رفتن و زيارت نمودن آن حضرت متحمل هزيه و خرج شده و نيز نزد قبر مطهر پول خرج كند چه اجرى دارد؟
حضرت فرمودند:
در مقابل هر يك درهمى كه خرج كرده هزار درهم دريافت خواهد نمود.
عرض كرد: اجر كسى كه درسفر به طرف آن حضرت فوت كرده چيست ؟
حضرت فرمودند:
فرشتگان مشايعتش كرده و براى او حنوط و لباس از بهشت آورده و وقتى كفن شد بر او نماز خوانده و روى كفنى كه بر او پوشانده اند فرشتگان نيز كفن ديگرى قرار مى دهند و زير او را از ريحان فرش مى نمايند و زمين را چنان رانده و جلو برده كه از جلو فاصله سه ميل طى شده و از پشت و جانب سر و طرف پا نيز مانند آن اين مقدار مسافت و فاصله منهدم و ساقط مى گردد و براى آن دربى از بهشت به طرف قبرش گشوده شده و نسيم و بوى خوش بهشتى به قبر او داخل گشته و تا قيام قيامت بدين منوال خواهد بود.
آن شخص مى گويد: محضر مباركش عرضه داشتم :
كسى كه نزد قبر نماز بگذارد اجر و ثوابش چيست ؟
حضرت فرمودند:
كسى كه نزد قبر مطهرش دو ركعت نماز بخواند از خداوند چيزى را درخواست نمى كند مگر آنكه حق جل و على آن را به او اعطاء مى فرمايد.
عرض كردم : اجر كسى كه از آب فرات غسل كرده و سپس به زيارت آن جناب رود چيست ؟
حضرت فرمودند:
زمانى كه شخص از فرات غسل كرده در حالى كه اراده زيارت آن حرت را داشته باشد تمام لغزش ها و گناهانش ساقط و محو شده و وى نظير آن روزى مى باشد كه از مادر متولد شده است .
آن شخص مى گويد: عرض كردم :
اجر كسى كه ديگرى را مجهز كرده و به زيارت قبر آن حضرت بفرستد ولى خودش بواسطه عارضه و علتى كه پيش آمده به زيارت نرود چيست ؟
حضرت فرمودند:
به هر يك درهمى كه خرج كرده و انفاق نموده همانند كوه احد حسنات حقتعالى براى او منظور مى فرمايد و باقى مى گذارد و بر او چند برابر آنچه متحمل شده و بلا و گرفتارى هائى كه بطور قطع نازل شده تا به وى اصابت كرده را از او دفع مى نمايد و مال و دارائى او را حفظ و نگهدارى مى كند.
آن شخص مى گويد: عرض كردم :
اجر و ثواب كسى كه نزد آن حضرت كشته شود چيست ، مثلا سلطان ظالمى بر وى ستم كرده و او را آنجا بكشد؟
حضرت فرمودند:
اولين قطره خونش كه ريخته شود خداوند متعال تمام گناهانش را مى آمرزد و طينتى را كه از آن آفريده شده فرشتگان غسل داده تا از تمام آلودگى ها و تيره گى ها پاك و خالص شده همان طورى كه انبياء مخلص خالص و پاك مى باشند و بدين ترتيب آنچه از اجناس طين اهل كفر با طينت وى آميخته شده زدوده مى گردد و نيز قلبش را شستشو داده و سينه اش را فراخ نموده و آنرا مملو از ايمان كرده و بدين ترتيب خدا را ملاقات كرده در حالى كه از هر چه ابدان و قلوب با آن مخلوط هستند پاك و منزه مى باشد و برايش مقرر مى شود كه اهل بيت و هزار تن از برادران ايمانى خود را بتواند شفاعت كند و فرشتگان با همراهى جبرئيل و ملك الموت متولى خواندن نماز بر او مى گردند و كفن و حنوطش را از بهشت آورده و در قبرش توسعه داده وچراغ هائى در آن مى افروزند و دربى از آن بهشت باز مى كنند و فرشتگان برايش اشياء تازه و تحفه هائى بديع از بهشت مى آورند و پس از هيجده روز او را به خطيره القدس (بهشت ) برده پس پيوسته در آنجا با اولياء خدا خواهد بود تا نفخه اى كه با دميده شدنش هيچ چيز باقى نمى ماند دميده شود و وقتى نفخه دومى دميده شد و وى از بر از قبر بيرون آمد اولين كسى كه با او مصافحه مى كند رسول خدا صلى الله عليه و آله اميرالمومنين عليه السلام و اوصياء سلام الله عليهم بوده كه به وى بشارت داده و مى گويند:
با ما باش و سپس او را كنار حوض كوثر آورده و از آن به او مى نوشانند و سپس به هر كسى كه او بخواهد و دوست داشته باشد نيز مى آشامانند.
آن شخص مى گويد: عرض كردم :
اجر و ثواب كسى كه به خاطر زيارت آن حضرت حبس شده چيست ؟
حضرت فرمودند:
در مقابل هر روزى كه حبس شده و غمگين مى گردد سرور و شادى منظور شده كه تا قيامت ادامه دارد و اگر پس از حبس او را زدند در قبال هر يك ضربه اى كه به وى اصابت مى كند يك حوريه اى به او داده شده و به ازاء هر دردى كه بر پيكرش وارد مى شود هزار هزار درجه ارتقاء داده مى شود و از نديمان رسول خدا صلى الله عليه و آله محسوب شده تا از حساب فارغ گردد و پس از آن فرشتگانى كه حمله عرش هستند با او مصافحه كرده و به او مى گويند: آنچه دوست دارى بخواه .
و زننده وى را براى حساب حاضر مى كنند پس هيچ سوالى از او نكرده و با هيچ چيز اعمالش را نسنجيده و محاسبه نكرده بلكه دو بازويش را گرفته و او را برده و به فرشته اى تحويل داده و آن فرشته به او جرعه اى از حميم ( آب داغ جهنم ) و جرعه اى از غسلين (آب چرك كه از پوست و گوشت دوزخيان جارى مى باشد) مى چشاند و سپس او را روى تكه اى سرخ از آتش قرار داده و به وى مى گويند بچش چيزى را كه دست هايت پيش پيش بواسطه زدن شخصى كه او را زدى براى تو فرستاده اند، كسى را كه زدى پيك پيام آور خدا و رسول خدا بود و در اين هنگام مضروب را آورده و نزديك درب جهنم نگاه داشته و به او مى گويند: به زننده خود بنگر و به آنچه به سرش آمده نظر نما آيا سينه ات شفاء مى يابد؟ اين عذابى كه به او وارد شده بخاطر قصاص براى تو مى باشد، پس مى گويد:
حمد خدا را كه من و فرزند رسول خود را يارى فرمود.



حضرت ابو عبد الله عليه السلام فرمودند: اى ابن بكير خداوند متعال از بقاع و اماكن روى زمين شش بقعه را اختيار فرموده :
بيت الحرام ، حرم ، مقابر انبياء، مقابر اوصياء، مقابر شهداء و مساجدى كه نام خدا در آنها برده مى شود . اى ابن بكير، آيا مى دانى اجر كسى كه قبر حضرت ابى عبد الله الحسين عليه السلام را زيارت كند چيست ؟
هيچ صبح و بامدادى نيست مگر آنكه هاتفى از فرشتگان بالاى قبر آن حضرت فرياد مى كند:اى خواستاران خير رو كنيد به برگزيده خدا و كوچ كنيد بطرف ارجمندى و بزرگى و بدين ترتيب از ندامت و حسرت در امان باشيد.
اهل مشرق و مغرب نداء اين هاتف را مى شنوند مگر جن و انس و در زمين هيچ فرشته اى از فرشتگان حافظ و نگهبان در وقتى كه بندگان خواب هستند باقى نمى ماند مگر آنكه به قبر مطهر روى آورده و هجوم مى كنند تا در آن مكان مقدس حقتعالى را تسبيح نموده و از درگاه جلالش بخواهند تا از آنها راضى گردد و هيچ فرشته اى در هوا باقى نمى ماند كه نداء هاتف را شنيده مگر آنكه در جواب آن حق تعالى را تقديس مى كند و بدين ترتيب اصوات و صداهاى فرشتگان بلند و قوى شده پس اهل و سكنه آسمان دنيا به آنها جواب داده و در نتيجه اصوات و صداهاى فرشتگان و سكنه آسمان دنيا تشديد يافته به حدى كه طنين آن به اهل و سكنه آسمان هفتم رسيده و بدين ترتيب انبياء عظام صداهاى ايشان را استماع كرده پس رحمت و صلوات بر حشرت امام حسين عليه السلام فرستاده و زائرين آن حضرت را دعاء مى كنند.

حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.

برو بالا