Menu

اسماعيل، پيامبرى از پيامبران عظام بوده كه حق تعالى وى را به طرف قومش مبعوث داشت قومش او را گرفته و پوست سر و صورتش را كندند پس فرشته اى از جانب حق تبارك و تعالى نزدش آمد، عرضه داشت :
خداوند متعال من را به سوى تو فرستاده و امر كرده كه به تو عرض كنم هر چه مى خواهى از او بخواه .

 

حضرت ابى عبد الله عليه السلام فرمودند:
اسماعيلى كه حق تعالى در كتاب عزيزش درباره او فرموده :
و اذكر فى الكتاب اسماعيل انه كان صادق الوعد و كان رسولا.
اسماعيل بن ابراهيم عليه السلام نبوده بلكه مقصود از وى پيامبرى از پيامبران عظام بوده كه حق تعالى وى را به طرف قومش مبعوث داشت قومش او را گرفته و پوست سر و صورتش را كندند پس فرشته اى از جانب حق تبارك و تعالى نزدش آمد، عرضه داشت :
خداوند متعال من را به سوى تو فرستاده و امر كرده كه به تو عرض كنم هر چه مى خواهى از او بخواه .
او فرمود:
من خواستارم كه آنچه به حضرت حسين عليه السلام از بلا و محنت مى رسد پيرو آن حضرت بوده و به من نيز آنها متوجه گردد.


حضرت ابى عبد الله عليه السلام فرمودند:
خداوند متعال رسول و پيامبرى داشت كه قومش بر او مسلط شده و پوست صورت و سر او را كندند رسولى از رسولان پروردگار عالميان نزد او آمد و گفت :
پروردگارت به تو سلام مى رساند و مى فرمايد:
آنچه به تو وارد شد را ديدم و به من امر فرمود كه تو را اطاعت نمايم حال آنچه مى خواهى به من بفرما.
وى فرمود: من خواستارم كه آنچه به حضرت حسين عليه السلام از بلا و محنت رسيد پيرو آن حضرت باشم .


محضر امام صادق عليه السلام عرض كردم : اى پسر رسول خدا: خبر دهيد به من از اسماعيل كه حق تعالى در كتاب خودش از او ياد كرده و فرموده :
و اذكر فى الكتاب اسماعيل انه كان صادق الوعد و كان رسولا نبيا.
آيا مقصود از او اسماعيل بن ابراهيم عليه السلام است چه آنكه مردم اين طور مى پندارند كه وى اسماعيل بن ابراهيم مى باشد.
امام عليه السلام فرمودند:
اسماعيل پيش از حضرت ابراهيم از دنيا رفت و جناب ابراهيم عليه السلام حجت قائم حق تعالى و صاحب شريعت بود و مع ذلك اسماعيل با چنين موقعيتى به جانب چه كسانى مى توانست مبعوث باشد؟!
راوى مى گويد: محضر مباركش عرض كردم :
پس اسماعيل در آيه مذكور چه كسى است ؟
حضرت فرمودند:
وى اسماعيل بن حزقيل پيغمبر مى باشد كه خداوند متعال او را به جانب قومش مبعوث نمود و آنها وى را تكذيب كرده و كشتند و سپس پوست صورتش را كندند پس خداوند به ايشان غضب نمود و سطاسائيل را كه فرشته عذاب است بر او نازل كرد، فرشته عرضه داشت : اى اسماعيل من سطاطائيل بوده كه فرشته عذاب مى باشم پروردگار متعال من را نزد شما فرستاده تا قوم شما را به انواع عذاب ها معذب نمايم و در صورت كه نخواهى ايشان را به بلاها و گرفتارى ها مبتلا سازم .
اسماعيل به او فرمود:
به اين امر نياز و احتياجى ندارم .
پس حق تعالى وحى فرستاد:اى اسماعيل حاجت تو چيست ؟
عرض كرد: پروردگارا از بندگانت عهد و ميثاق گرفتى كه تو را رب و پروردگار دانسته و حضرت محمد صلى الله عليه و آله را پيغمبر و اوصياء كرامش را ولى بدانند و به بهترين مخلوقا)خبر دادى كه امتش با حسين بن على عليه السلام بعد از پيامبر چه خواهند نمود و به حسين عليه السلام وعده دادى كه بدنيا برگردانده مى شود تا خودش از آن قوم جفا كار انتقام بگيرد و حاجت من به تواى پروردگارم آن است كه من را نيز به دنيا برگردانى تا انتقام خود را از ظالمين بگيرم همان طورى كه حسين عليه السلام را به دنيا بازگردانيدى ، پس ‍ حق تعالى به اسماعيل بن حزقيل وعده داد او را با حسين بن على سلام الله عليهما به دنيا برگرداند.



امام صادق عليه السلام فرمودند:
اسماعيلى كه حق تعالى در كتاب عزيزش از او ياد كرده و فرموده :
واذكر فى الكتاب اسماعيل انه كان صادق الوعد.
گرفتار قومش شد و او را گفته پوست صورت و سرش را كندند پس فرشته اى نزد او آمد عرضه داشت :
خداوند متعال من را نزد تو فرستاده اكنون آنچه مى خواهى به من دستور بده . اسماعيل فرمود:
من پيرو حسين بن على عليه السلام مى باشم .

 

 

حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.

برو بالا