Menu

بهاء الدين محمد بن تاج الدين حسن ملقب به تاج الفقها و كاشف اللثام و مشهور به فاضل هندي و فاضل اصفهاني به سال 1062هـ .ق در روستاي اشنان فلاورجان متولد شد.

بهاء الدين محمد بن تاج الدين حسن ملقب به تاج الفقها و كاشف اللثام و مشهور به فاضل هندي و فاضل اصفهاني به سال 1062هـ .ق در روستاي اشنان فلاورجان متولد شد.

بهاء الدين محمد مقدمات علوم را نزد پدر دانشمند خود فرا گرفت و از محضر بزرگاني چون علامه مجلسي، فاضل سراب محقق كركي و ديگر فقها و علماي زمان خود بهره گيرد. هم عصر بودن فاضل هندي با فقيه و مجتهد عاليقدر اين دوران مرحوم علامه محمد باقر مجلسي تأثير به سزايي در رشد و بالندگي وي دانست.

بهاء الدين محمد در اوايل جواني به همراه پدر سفري به هند مي كند و مدتي در آن بلاد زندگي مي كند از همين رو به فاضل هند شهرت پيدا مي كند. اما اين لقب چندان خوشایند او نبود. او ناخرسندي خود را نسبت به اين شهرت اينگونه بيان مي كند « نام من تاج الدين حسن اصفهاني است و خودم به فاضل هندي مشهورم و حال آنكه از چنين شهرتي ناراحتم زيرا پس از آنكه به حكم اجبار به سرزمين هند رهسپار شدم و آن روزگار آغاز تكليف من بود. طولي نكشيد از هند بيرون آمدم. بهاء الدين محمد در كثرت حفظ و قدرت فكري از نوابغ روزگار شد. آنگونه كه قبل از سن بلوغ به مقام اجتهاد رسيد. وي در ده سالگي كتاب « مطول تفتازاني» را تدريس مي كرد. در دوازده سالگي به تأليف و تدريس مي پرداخت و در 13 سالگي جامع علوم معقول و منقول بود.

زندگي وي با فقر و تهيدستي همراه بود و از راه كتابت مخارج خود را تأمين مي كرد.

وي صاحب آثار و كتب گران سنگي مي باشد. كه از جملة آنها:

1- كشف اللثام عن قواعد الاحكام

2- المناهج السويه في شرح روضه البهيه

3-شرح لمعه و مشقيه

4  - بحر مواج

5- تلخيص كتاب شفاء

6- رساله هشت بهشت 

7- تفسير قرآن

مهمترين كتاب وي « كشف اللثام» در شرح قواعد الاحكام علامه حلي است كه يكي از بهترين كتاب هاي فقهي شيعه به شمار مي آيد.

صاحب جواهر به كتاب كشف اللثام وي اعتماد بسياري دانست و گفته شد كه وي هيچ بخش از كتاب جواهر خود را بدون مراجعه به اين كتاب نمي نوشته است. در مورد مقام علمي و فقهي او همين بس كه صاحب جواهر درباره او گفته است. اگر فاضل هندي در ايران به منصه ظهور و بروز نمی رسيد. گمان نمي كردم كه فقه در آنجا به كمال خود مي رسيد.

روزگاري كه فاضل اصفهاني به نگارش چنين كتاب هاي ارزشمندي پرداخت اوضاع فكري زمانه تحت نفوذ تفكر اخباري گري بود. ولي اين فقيه اصول در چنين شرايطي به نگارش يكي از عميق ترين كتب فقهي اصولي پرداخت.

سر انجام وي پس از 65 سال تلاش جديت همزمان با فتنه افغان­ها در اصفهان دار فاني را وداع گفت قبر اين عالم شريف امروز مورد توجه بسياري از علماء مردم است. مرحوم گزي مي نويسد: « بسا باشد كه بعضي از مؤمنين به تخت فولاد مي روند محض زيارت فاضل و اكتفا به زيارت آن بزرگوار می کنند. و  به مزار هاي ديگر نمي روند. كه او را اهم از همه مي دانند».

 

حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.

برو بالا