Menu

عالمه فاضله حاجيه نصرت خانم امين از زنان مجتهد و نامدار جهان تشيع و از ستاره‌هاي درخشان  آسمان فقاهت و اخلاق اسلامي در دوران معاصر كه به سال 1265 ه.ش در اصفهان متولد شد. وي از سلسله سادات جليل القدر حسيني و از اعقاب مير عبدالحسين خاتون آبادي بود...


عالمه فاضله حاجيه نصرت خانم امين از زنان مجتهد و نامدار جهان تشيع و از ستاره‌هاي درخشان  آسمان فقاهت و اخلاق اسلامي در دوران معاصر كه به سال 1265 ه.ش در اصفهان متولد شد. وي از سلسله سادات جليل القدر حسيني و از اعقاب مير عبدالحسين خاتون آبادي بود. از كودكي تحصيل را آغاز نمود و با بهره گيري از حوزه درس اساتيد برجسته‌اي همچون مير سيد علي مجتهد نجف آبادي، آقاسيد ابوالقاسم دهكردي، حاج مير سيد محمد مدرس نجف آبادي علوم ومعارف ديني را به كمال فرا گرفت و با تلاش و پشتكار فراوان در تحصيل علم به مقام اجتهاد نائل آمد و از علماي برجسته ايران و عراق همچون آيات عظام شيخ محمد رضا نجفي، اصطهباناتي،‌ مرعشي نجفي اجازه روايت دريافت كرد. وي كه زني عالمه و علاقمند به گسترش علوم ومعار ف اسلامي خصوصاً در بين زنان بود، مكتب علميه را براي زنان و دختران تأسيس كرد وهمچنين دبيرستاني را براي دختراني كه نمي‌خواستند در مدارس آن زمان كه فضاي آنها مغاير ارزش‌هاي ديني بود تحصيل كنند، راه اندازي نمود. بانوامين بيشتر دوران عمر خود را صرف تحقيق و تأليف و تصنيف نمود و آثاري همچون «مخزن العرفان» در تفسير قرآن، روش خوشبختي، نفحات الرحمانيه( كه شامل الهاماتي بوده است كه در زمانهاي مختلف بر قلب ايشان وارد مي شده است)، اربعين هاشميه و« معاد آخرين سير بشر» را به رشته تحرير در آورده است.

او هيچگاه بر روي كتابهاي خود نامش را نمي نوشت و همه كتاب هاي او با نام بانوي ايراني چاپ شده است. اين زن فاضله كه در علوم فقهي وحكمت مقام بلندي داشت، در عرفان هم صاحب نظر بود وبرخي تأليفات وي بيانگر ذوق بالاي عرفاني ومعنوي وي مي‌باشد. تقوي الهي وعبادت و تهجد وتلاش ومجاهدت در كسب علم رمز اعتلا ورشد فكري و علمي و اخلاقي او مي‌باشد.

در مورد آموختن علوم وكسب معارف، اين بانوي فاضله چنين اظهار مي دارد:« در نوشته هايم كمتر از امور خارجي كمك گرفته ام، نمي گويم كه از غيب خبر دارم، اما اغلب معنويات ومعارف را از استاد فر ا نگرفته ام وغالب نوشته هايم با ارشاد وكمك او بوده است.»

جدّيت اين حكيم الهي در امر تحصيل به حدّي بود كه مي گفت:  هيچ چيز نمي تواند كلاس درس را تعطيل كند، حتي مرگ فرزند.

يكي از اساتيد بانو امين، مرحوم آيت الله حاج مير سيد علي نجف آبادي نقل كرده است : روزي شنيدم فرزند ايشان فوت شده است. فكر كردم خانم ديگر درس را تعطيل خواهد كرد؛ ولي برعكس دو روز بعد كسي را به سراغم فرستاد كه براي تدريس به منزل ايشان بروم و من از اين علاقه ايشان به درس وتحصيل ، سخت تعجب كردم.
از خصوصيات ديگر وي اين بوده  كه با وجود مقام علمي وعرفاني بالا هرگز در زندگي خصوصي آنرا مد نظر قرار نداده و در خانه به عنوان يك مادر نمونه و يك همسر  مهر بان  به وظايف خود مي پرداخته است.
اين بانوي دانشمند سرانجام در يكم رمضان 1403ه.ق برابر با 23 خرداد 1362 چشم از جهان فاني فرو بست و جسم خاكي‌اش در تخت فولاد تكيه خانوادگي امين التجار مدفون گرديد. بنايي بر سر مزار وي ساخته شد كه تلفيقي از معماري اسلامي ومدرن بوده و بيانگر حجاب زن مسلمان مي باشد.

 

حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.

برو بالا